Wednesday, September 10, 2008

Iqra: Kecekalan wanita takwa jadi teladan



Judul: Selembut Bicara Kisah Inspirasi Untuk Wanita

Penulis: Saridah Hamid

Penerbit: PTS Publications & Distributors Sdn Bhd

Pengulas: Hasliza Hassan

Harga: RM17.90 (Semenanjung Malaysia), RM20.90 (Sabah, Sarawak)

SELEMBUT Bicara Kisah Inspirasi Untuk Wanita adalah buku yang menghidangkan mengenai kisah wanita sebagai panduan kepada semua pembaca.

Buku ini memuatkan himpunan 52 kisah benar pelbagai zaman dengan penceritaan menarik. Antaranya kisah isteri Baginda SAW, Aishah tatkala difitnah Abdullah Ubai apabila ketinggalan dalam rombongan bersama suaminya dipandu oleh tentera bernama Safwan bin Muattal as-Salami.

Akibat fitnah itu, Aishah jatuh sakit dan penyakitnya bertambah teruk apabila mengetahui cerita tidak benar itu tersebar luas dan Baginda SAW juga seakan mempercayai cerita bohong itu sehingga turun wahyu Allah yang membersihkan nama beliau.

Kesabaran Aishah menghadapi ujian sewajarnya diteladani wanita hari ini supaya tidak cepat melatah dan mencari penyelesaian terbaik untuk setiap masalah. Selain itu, dikisahkan isteri Firaun yang beriman kepada Allah bertanya kepada Musa ketika diseksa suaminya sendiri: “Wahai Musa, katakan kepada saya adakah Tuhan reda atau marah kepada saya?” Jawab Musa: “Wahai Asiah, semua malaikat di langit merindukanmu dan Allah pula memujimu. Allah berkata, mintalah kepada Aku, akan Aku penuhi permintaanmu.

Pengajaran kisah dalam buku ini ialah keyakinan kepada Allah memberi kejayaan serta kebahagiaan sementara dugaan yang didatangkan sebagai menguji tahap kesabaran.

No comments: