Tuesday, September 23, 2008

Burung belatuk dedah kehebatan Ratu Balkis kepada Nabi Sulaiman

Oleh Hasliza Hassan
bhnews@bharian.com.my

TABUT iaitu kotak warisan Bani Israel yang mengandungi tinggalan anbia dipercayai tersimpan di Gereja St Mary di Aksum, Habsyah.

Tabut itu dibawa dari Jerusalem oleh anak Nabi Sulaiman dan Ratu Balkis, Menelik I.

Ketika Menelik berusia 22 tahun, dia meminta kebenaran daripada ibunya, Ratu Balkis untuk menziarahi bapanya, Raja Sulaiman di Israel.

Apabila tiba di Jerusalem, Raja Sulaiman menerima kedatangan Menelik I dengan penuh penghormatan.

Menelik I yang memerintah Aksum ketika itu, pergi ke Baitulmaqdis bagi mendapatkan pengiktirafan takhta daripada ayahandanya. Kepulangan Menelik I ke Aksum membawa bersamanya Tabut, sebagai tanda alat kebesaran pemerintah dan pengiktirafan takhta kepadanya.

Selama tiga tahun, Menelik I tinggal bersama bapanya dan mempelajari 10 rukun Musa. Disebabkan wajah Menelik I dan Raja Sulaiman seiras, ia menyukarkan bangsa Israel membezakan antara keduanya.

Pendeta Israel mencadangkan kepada Raja Sulaiman supaya menghantar pulang anaknya itu. Raja Sulaiman bersetuju menghantar pulang anaknya, tetapi dengan syarat 1,000 orang daripada setiap suku Bani Israel hendaklah pulang bersama Menelik I.

Selepas pulang ke Habsyah, Menelik I mengasaskan Dinasti Sulaiman dan kerajaan Aksum dengan mengamalkan agama Yahudi dan 10 rukun.

Pada kurun ke-4 masihi, Raja Ezana pemerintah kerajaan Aksum menerima pengaruh agama Kristian. Fellasha atau saki baki Yahudi Habsyah menganut agama Kristian tetapi meneruskan amalan agama Yahudi hingga kini.

Hubungan Habsyah dengan tanah Arab wujud sejak zaman Nabi Sulaiman dan negeri itu juga pernah berada di bawah pemerintahan Ratu Balkis, iaitu pemerintah kerajaan Saba’.

Masyarakat Ethiopia menggelarkan Ratu Balkis dengan nama Makeda atau Sheba yang bermaksud Saba’. Pada awalnya, Ratu Balkis dan rakyat jelata menyembah matahari sebagai tuhan mereka.

Di bawah pemerintahan Ratu Balkis, Habsyah menikmati kekayaan perbendaharaan negara, bala tentera yang kuat dan penguasaan ilmu pengetahuan.

Berita mengenai kehebatan Ratu Balkis dan istananya diceritakan seekor burung belatuk yang menjadi perisik kepada Nabi Sulaiman. Selepas mendapat berita mengenai kehebatan Ratu Balkis tetapi tidak beriman kepada Allah, Nabi Sulaiman berhasrat menyampaikan dakwahnya.

Sebenarnya, Ratu Balkis memeluk Islam ketika kali pertama berjumpa Nabi Sulaiman yang berada di Baitulmaqdis. Nabi Sulaiman, Ratu Balkis dan anaknya Menelik I beragama Islam. Ikuti sambungan Al-Risaalah 2 Musa Kalimullah dalam episod seterusnya.

No comments: