Sunday, September 14, 2008

Lemah iman punca umat Nabi Musa paling tadah

Oleh Hasliza Hassan
bhnews@bharian,com.my

LOKASI sebenar berlaku peristiwa turunnya kitab Taurat kepada Nabi Musa tidak diketahui dengan jelas tetapi pendapat menyatakan ia berlaku di Bukit Thur Sina. Pendapat itu boleh diterima kerana al-Quran tidak menamakan lokasinya.

Selepas genap 40 hari berpuasa, berangkatlah Nabi Musa bersama 70 pengikutnya yang terpilih menuju ke puncak Jabal Musa.

Ketika peristiwa Isra' Mikraj, Rasulullah SAW diperlihatkan Allah beberapa umat terdahulu. Baginda SAW bersabda yang bermaksud: "Aku melihat seorang nabi bersama sekelompok kecil umatnya, ada juga nabi yang disertai seorang atau dua dan ada pula nabi yang tidak disertai seorang pun. Tiba-tiba ditunjukkan padaku kelompok yang besar, aku menyangka mereka adalah umatku. Tetapi dijelaskan, ini adalah Nabi Musa dan kaum Bani Israel." (Hadis riwayat Muslim)

Ketika bermunajat, Nabi Musa berkata: "Ya Tuhanku, nampakkanlah zat-Mu kepadaku supaya aku dapat melihat-Mu." Allah berfirman yang bermaksud: "Engkau tidak akan sanggup melihat-Ku, tetapi cuba lihat bukit itu. Jika ia tetap berdiri tegak di tempatnya seperti sedia kala, maka nescaya engkau dapat melihat-Ku."

Musa terus memandang ke arah bukit yang dimaksudkan itu dan dengan tiba-tiba bukit itu hancur hingga masuk ke perut bumi, tanpa meninggalkan bekasnya. Musa terperanjat dan gementar seluruh tubuh lalu pengsan.

Apabila sedar, Nabi Musa terus bertasbih dan memuji Allah, sambil berkata: "Maha besarlah Engkau ya Tuhan, ampuni aku dan terimalah taubatku dan aku akan menjadi orang pertama beriman kepada-Mu."

Ketika bermunajat, Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa. Menurut ahli tafsir, kitab itu berbentuk kepingan batu atau kayu, namun padanya terperinci segala panduan ke jalan diredai Allah.

Sepeninggalan Baginda, Nabi Harun ditugaskan untuk memimpin Bani Israel yang ditinggalkan buat sementara waktu. Bagaimanapun sikap taat kepada pemimpin yang menjadi kunci perpaduan ummah musnah akibat sikap seorang pemuda bernama Samiri yang gilakan kuasa.

Samiri berjaya menghasut pengikut Nabi Musa yang tinggal sementara Baginda bermunajat menyebabkan mereka yang belum teguh imannya mudah terpengaruh lalu kembali menyembah patung anak lembu yang dibuat daripada emas milik golongan wanita yang dikumpulkan.

Perbuatan mereka itu ditegur Nabi Harun tetapi dijawab mereka yang termakan hasutan Samiri dengan kata-kata: "Kami akan tetap berpegang kepada anak lembu ini sebagai tuhan persembahan kami sampai Musa kembali ke tengah-tengah kami."

Nabi Harun tidak dapat bertindak tegas terhadap kaum yang murtad kerana bimbang akan berlaku perpecahan hingga boleh menimbulkan keadaan lebih rumit bagi Baginda dan Nabi Musa untuk mencari jalan keluar kelak.

Nabi Harun hanya memberi peringatan dan nasihat kepada mereka sambil menanti kedatangan Nabi Musa kembali dari Thur Sina.

Nabi Musa marah dan sedih hati tatkala sekembalinya dan melihat kaumnya sedang berpesta mengelilingi anak patung lembu emas, menyembahnya dan memujinya.

Nabi Musa bertanya Samiri, seperti diceritakan dalam al-Quran yang bermaksud: "Berkata Musa; apakah yang mendorongmu berbuat demikian Samiri? Samiri menjawab: Aku mengetahui sesuatu yang mereka tidak mengetahuinya, maka aku ambil segenggam tanah (bekas tapak Jibril) lalu aku masukkan dalam patung anak sapi itu. Demikianlah aku menuruti dorongan nafsuku."

Kemudian Nabi Musa berkata: "Pergilah kamu dan pengikutmu daripadaku, patung anak sapi itu akan aku bakar dan lemparkannya ke laut, sesungguhnya engkau akan mendapat seksa."

No comments: