Tuesday, September 23, 2008

Tajdid Iman: Terakhir Ramadan momentum untuk perubahan

Oleh Dr Juanda Jaya
juanda72@hotmail.com

Al-Qadar hanya disediakan bagi mereka memiliki ciri keimanan unggul dan terpuji

MENDEKATI hari raya puasa, masa yang tersisa semakin sempit, baki peluang menghabiskan tadarus sentiasa dikejar. Pada malam hari ibadat bertambah nikmat, pada siang hari pula bertungkus-lumus mencari rezeki mengejar sasaran kerana mahu lebih banyak bersedekah dan menunaikan zakat.

Sepertiga malam dihidupkan dengan penuh pengharapan kepada Allah. Langkah semakin pasti menuju ke malam kemuncak penentuan bonus paling hebat tiada tandingannya untuk sepanjang tahun ini. Urusan dunia tidak menyurutkan langkah ke masjid, bahkan orang yang berpuasa mampu mengorbankan masa, wang dan kerehatan untuk beriktikaf sebagaimana saranan Rasulullah SAW.

Agaknya bilakah waktu yang paling sibuk sepanjang tahun ini? Sepuluh hari terakhir Ramadan adalah jawapan paling tepat sesuai dengan perkhabaran daripada Ummul Mukminin Aisyah: "Adalah Rasulullah SAW sentiasa bersungguh-sungguh dalam beribadah pada Ramadan, tidak seperti bulan lain. Dan pada 10 malam terakhir Ramadan Baginda semakin bersungguh-sungguh dalam beribadah tidak seperti pada malam lain." (Hadis riwayat Muslim)

Namun demikian, sebagai manusia lemah ada ketika datanglah lalai dan lupa, kesibukan itu beralih arah. Mulanya sibuk mengurus hal akhirat tetapi akhirnya tenggelam dalam urusan dunia yang meliputi hiburan tidak berfaedah, perhiasan melampau, memuaskan nafsu membeli-belah hingga timbul pembaziran, semata-mata atas slogan mahu menyambut raya.

Pada kebiasaannya, suasana akhir Ramadan terlalu mencabar keimanan kita. Jika dulu Rasulullah SAW dan sahabat mengencangkan kain mereka dan membangunkan ahli keluarga untuk beribadah pada 10 malam terakhir.

Kini manusia masih juga berjaga malam tetapi mereka berhimpun dalam bersesak-sesak membanjiri pasar, melepak sepanjang hari hingga ke akhir malam, sibuk yang tidak habis atas nama menunggu hari raya yang tetap pasti menjelma.

Janganlah kita hanya mengejar keutamaan ibadat pada awal Ramadan manakala akhir Ramadan ditutup dengan kelalaian. Puasa sebegini amat jelas dan terang tidak mengikut sunnah Rasulullah SAW.

Daripada Abu Hurairah RA, beliau berkata: "Nabi SAW biasanya beriktikaf selama 10 hari pada setiap Ramadan, kemudian pada tahun Baginda wafat, Rasulullah SAW beriktikaf 20 hari." (Hadis riwayat Al-Bukhari)

Mungkin hikmah disediakannya malam al-Qadar yang jatuh pada akhir Ramadan menjelaskan kepada kita pentingnya memiliki sifat istiqamah dalam beriman dan beramal. Allah menjanjikan syurga kepada orang yang istiqamah dalam firman-Nya yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang mengatakan: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka tetap istiqamah. Maka tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan mereka tiada (pula) berduka cita. Mereka itulah penghuni syurga, mereka kekal di dalamnya; sebagai balasan atas apa yang mereka kerjakan." (Surah al-Ahqaf, ayat 13-14)

Sesungguhnya malam al-Qadar hanya disediakan bagi mereka yang memiliki ciri keimanan unggul dan terpuji antaranya:

Tidak terpengaruh oleh persekitaran tidak sihat. Bagaimanakah persekitaran yang tidak sihat bagi orang mukmin saat berpuasa? Iaitu di mana kelalaian diutamakan, hiburan didahulukan daripada zikrullah, kepuasan nafsu mengalahkan kenikmatan ibadah dan maksiat menjejaskan kesucian puasanya.

Rasulullah SAW pernah berpesan kepada Abdulllah bin 'Amru bin al-Ash supaya tidak terikut-ikut perangai kawan yang lalai yang bermaksud: "Wahai Abdullah, janganlah kamu seperti si polan yang biasa bangun pada waktu malam untuk solat, lalu kemudian dia meninggalkan solat malamnya." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Bijak mengatur strategi dalam beribadat ketika sibuk.

Menjelang raya tidaklah dilarang untuk melakukan persediaan patut, yang menjadi masalah ialah apabila seluruh tenaga dikerahkan untuk pesta kemenangan itu hingga menyalahi sunnah Rasulullah SAW. Jika tubuh badan letih, sudah tentu ia akan menjejaskan fokus ibadah kita. Namun hal itu bukanlah alasan untuk meninggalkan ibadat yang dianjurkan Baginda SAW.

Dalam kesibukan yang memuncak seperti ini, seelok-eloknya iman dan amal tetap terjaga dengan baik, sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Amal yang paling dicintai Allah adalah amal yang berterusan walaupun sedikit." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sentiasa dalam keadaan berperang melawan nafsu.

Betapa beratnya berhadapan dengan dua keinginan, hati berbisik "Mendekatlah kepada Allah". Nafsu pula merayu: "Tidurlah, malam masih panjang, bukankah Allah Maha Pengasih dan Pengampun?" Kita hanya memilih di antara dua, tiada alternatif yang ketiga. Kuatkan iman atau ikutkan nafsu. Pilihan sebegini adalah mudah bagi sesiapa yang istiqamah dan amat sulit untuk orang yang lalai.

Genderang perang sudah ditabuh, mengingatkan orang mukmin siapakah musuh mereka. Antara tanda sempurnanya iman seseorang ialah dia merasai kehadiran musuhnya daripada segala penjuru dan berjaga-jaga supaya musuh tidak menembus benteng hatinya lalu merosak imannya.

Rasulullah SAW menceritakan tipu daya syaitan laknatullah yang bermaksud: "Syaitan mengikat tengkuk kepala seseorang ketika tidur dengan tiga ikatan. Pada masing-masing ikatan itu syaitan berkata: "Tidurlah malam masih panjang. Apabila orang itu bangun kemudian mengingati Allah maka lepaslah satu ikatan. Apabila ia berwuduk maka lepaslah satu ikatan lagi, apabila ia solat maka lepaslah semua ikatan. Sehingga pada waktu pagi dia bertenaga dan baik jiwanya, adapun jika dia tidak melakukan itu maka hatinya keruh dan dia menjadi malas." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Syarat kejayaan dan kecemerlangan seseorang itu bergantung kepada awal terbukanya mata. Apakah ia berzikir kepada Allah kemudian wuduk dan solat sehingga membuat syaitan putus asa terhadap dirinya, atau mungkin dia tenggelam dalam kenikmatan sesaat yang membawa kesan hingga ke seluruh masanya pada hari itu.

Jiwa jadi kotor maknanya mudah dipengaruhi bisikan syaitan untuk melakukan kelalaian seterusnya, hilang semangat dan menjadi malas, putus asa mungkin juga lalai sepanjang masa. Betapa berbahaya melepaskan saat penuh rahmat pada akhir malam menjelang datangnya fajar. Apatah lagi apabila terlepas peluang mendapat keutamaan beribadat pada malam 1,000 bulan.

Merasai pertolongan Allah ketika mengharap turunnya rahmat.

Layakkah kita mendapat kemuliaan malam al-Qadar dengan kelemahan diri melawan nafsu dan sedikitnya amal? Sudikah kiranya Allah menerima seorang hamba yang diliputi kotoran maksiat?

Rasulullah SAW mengajarkan satu doa yang elok dibaca selepas sembahyang yang bermaksud: "Ya Allah bantulah hamba untuk mengingati-Mu, bersyukur kepada-Mu dan memperbaiki ibadatku."

Sesungguhnya Dialah yang menolong hamba-Nya, memberi hidayah dan menunjukkan jalan. Entah berapa kali Allah memalingkan kita daripada kesesatan dan kelalaian. Tidak bolehkah pada akhir Ramadan ini menjadi momentum yang paling baik untuk perubahan?

Penulis ialah pendakwah dari Sarawak dan boleh dihubungi melalui Juanda@msu.edu.my

No comments: