Monday, September 8, 2008

Amalan berpuasa bersihkan penyakit fizikal, kejiwaan manusia

Oleh Ibrahim Abdullah

SABDA Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sumber daripada penyakit adalah perut. Perut adalah gedung penyakit dan berpuasa adalah ubatnya." - (Hadis riwayat Muslim)

Makanan berlebihan mempunyai dua kesan membahayakan iaitu diserap berlebihan menimbulkan penimbunan lemak, manakala yang dibuang menimbulkan kotoran. Hasil kajian dan penelitian menyatakan, 90 peratus penyakit bermula dari usus besar yang menghimpunkan toksin.

Menurut hasil kajian itu juga, daripada 100,000 usus besar, hanya 6 peratus yang betul-betul normal. Doktor terkemuka dunia pernah melakukan diagnosa terhadap 22,000 usus besar dan hasilnya belum pernah ditemukan suatu usus besar yang berada dalam keadaan normal.

Punca kepada segala penyakit adalah kotoran yang tertahan seperti sisa makanan yang melekat pada dinding usus dan dapat diresap oleh lapisan mukosa, yang akhirnya menjadi kotoran tidak dapat dikeluarkan.

Kotoran tertahan itu seterusnya menghambat proses detokfikasi, melambatkan proses metabolisme dan meracuni tubuh.

Penyelidikan oleh sebahagian pakar Jepun menyimpulkan bahawa jumlah kotoran tertahan yang berada dalam tubuh seseorang sihat, rata-rata seberat 2.72 hingga 4.54 kilogram. Tentulah pada orang yang menderita kelainan, jumlah kotoran tertimbun jauh lebih banyak lagi.

Dijelaskan bahawa berpuasa adalah cara utama untuk menghindari tompokan kotoran itu. Selain itu dicadangkan memakan makanan organik yang tidak tercemar, meminum air bersih secukupnya, mengendalikan emosi, mendapatkan cukup sinar matahari, udara segar serta membiasakan beriadah.

Berpuasa mebolehkan makanan yang masuk ke dalam perut dikendalikan kuantitinya. Pengendalian itu memberi kesempatan kepada organ tubuh untuk bekerja secara optimum.

Jika usus besar menerima banyak zat buangan, maka akan terjadi tompokan di sana. Sebaliknya dengan pengendalian makan, maka zat buangan yang dilempar ke usus besar boleh dialirkan tanpa menimbulkan tompokan kotoran.

Penyerapan zat makanan berlebihan juga mengakibatkan tompokan lemak dalam darah pembuluh atau di kelenjar lemak. Keadaan itu membahayakan aliran darah dalam tubuh kerana darah perlu bekerja untuk menghantarkan sari makanan dan oksigen ke seluruh sel tubuh, termasuk jantung.

Makanan berlebihan juga mengakibatkan tenaga berlebihan dalam tubuh, termasuk rangsangan hawa nafsu. Nafsu jika tidak dikendalikan dengan baik, boleh menyebabkan berlaku perkara yang tidak sepatutnya.

Selain itu, makanan berlebihan apa lagi membazirkan, menimbulkan pelbagai macam penyakit emosi atau hawa nafsu, seperti marah, sombong, tidak hormat kepada orang, kikir dan tamak. Semua perilaku itu mengarahkan manusia pada tindakan serta perbuatan melampau dan dosa.

Manfaat berpuasa sebenarnya untuk kebaikan manusia iaitu membersihkan daripada penyakit fizikal dan penyakit kejiwaan.

Sungguh menyedihkan jika ada kaum Muslimin yang tidak melaksanakan puasa tanpa uzur syarie. Ibarat diberi kemudahan untuk menuju sihat dan ceria, mereka memilih sakit. Diberi jalan menuju ketakwaan, mereka memilih jalan penyakit dan dosa.

No comments: