Friday, September 12, 2008

Taubat Firaun di ambang maut sudah terlewat

Oleh Hasliza Hassan
bhnews@bharian.com.my

Kedegilan golongan ingkar akui kerasulan Nabi Musa berakhir dengan bencana ditenggelamkan laut

PROGRAM Al-Risaalah 2 Musa Kalimullah episod 13 mendedahkan sikap Firaun tetap berdegil dan tidak mahu beriman kepada Allah serta mengakui kerasulan Nabi Musa walaupun Allah menurunkan bencana kepada penduduk Mesir.

Kekejaman dan penindasan berterusan dilakukan Firaun terhadap rakyatnya. Ketika itu Bani Israel menyedari Nabi Musa adalah utusan Allah bagi menyelamatkan mereka dan meminta Baginda membawa mereka keluar dari Mesir dan kekejaman Firaun.

Rombongan Nabi Musa dan Bani Israel menuju ke bumi yang dijanjikan Allah. Apabila mengetahui perancangan itu, Firaun mengutuskan orangnya ke bandar negeri Mesir untuk mengumpul tentera.

Allah memerintah Nabi Musa membawa kaumnya keluar dari Mesir pada waktu malam manakala Firaun dan tenteranya mengejar mereka ketika terbit matahari. Disebabkan kelengkapan dimiliki, tentera Firaun berjaya mengejar Nabi Musa dan Bani Israel.

Dalam keadaan tersepit sedangkan di depan adalah tasik terbentang luas dan di belakang ialah Firaun dan tenteranya sedang mengejar, perasaan cemas dirasai kerana takut dibunuh tentera Firaun.

Nabi Musa meyakinkan kaumnya bahawa Allah bersama mereka sehingga turun wahyu meminta Baginda memukul air tasik dengan tongkatnya. Maka dengan kuasa Allah air terbelah dua dan diperintahkan orang yang beriman dengan Allah menyeberanginya.

Itulah mukjizat Nabi Musa dan apabila tentera Firaun cuba melalui jalan dilalui Bani Israel tadi, Allah menenggelamkan mereka dalam keadaan yang amat dahsyat. Menyedari saat kematiannya, Firaun mengatakan keinsafan tetapi kalimah iman itu terlewat kerana pintu taubat sudah tertutup.

Episod kali ini penonton dapat melihat ikan Musa atau nama saintifiknya Solea, spesies ikan yang ada di semua lautan.

Profesor biologi Universiti Kaherah, Dr Hilmi Bishari, berkata spesies ikan itu terjadi kerana peristiwa luar biasa berlaku ke atasnya. Ketika laut terbelah, ikan Musa berada di garisan tengah yang terbelah dua.

Selain itu dipaparkan Tasik Qarun di Mesir yang mengimbas peristiwa umat Nabi Musa, Qarun dimusnahkan Allah kerana sifat haloba. Dia terlalu kaya sehinggakan anak-anak kunci peti besi menyimpan kekayaannya, terlalu berat untuk dipikul lelaki perkasa.

Kilauan emas permata membutakan mata dan hati Qarun. Nabi Musa menasihatkan Qarun membayar zakat sebagai tanggungjawabnya membantu fakir miskin. Baginda menerangkan setiap zakat dikeluarkan akan menyuburkan rezeki, tetapi Qarun tetap berdegil.

Tasik Qarun adalah bukti kemurkaan Allah yang tidak bersyukur dengan kekayaan dikurniakan.

No comments: