Friday, September 19, 2008

Bani Israel mengembara mencari 'Bumi yang Dijanjikan'

Oleh Hasliza Hassan

BANI Israel meneruskan perjalanan menuju 'Bumi yang Dijanjikan'. Penduduk kawasan sekitar sudah merasai bahang kebarangkalian serangan dari kaum Bani Israel. Dengan itu kesemua mereka membuat persiapan awal untuk mempertahankan tanah air mereka.

Raja Irad di Selatan Palestin sudah merasai yang kerajaannya akan menjadi mangsa pertama serangan Bani Israel. Pengintip memberitahu bahawa gerombolan Bani Israel sudah tiba di Jabal Hour yang bersempadan dengan negerinya.

Raja Irad membuat serangan kilat ketika Bani Israel dalam perjalanan ke bandar Atarim. Raja Irad menewaskan mereka dan ramai dari kalangan Bani Israel yang ditawan. Oleh itu, rancangan memasuki ‘Bumi yang Dijanjikan’ dari arah selatan menemui kegagalan.

Bani Israel terpaksa berundur dan merancang untuk memasukinya melalui timur laut. Bani Israel kembali semula ke Jabal Hour. Mereka bergerak ke arah selatan, ke sempadan bumi Adum. Mereka terpaksa mengelilinginya kerana penduduk Adum tidak membenarkan mereka melintasinya.

Bani Israel meneruskan perjalanan dari Jabal Hour menuju ke Teluk Aqabah sejauh 160 kilometer.

Mereka melintasi Oboth, Asyiun Jabir dan Eilat utara Teluk Aqabah. Selepas itu mereka berpatah balik dan mengelilingi Jabal Syair.

Mereka meneruskan perjalanan arah ke timur laut dan Jabal Syair di sebelah kiri. Berhari-hari mereka berpusing-pusing mengelilingi Jabal Syair hingga terlintas di hati mereka mengambil jalan singkat dengan menceroboh bumi Adum ke Kan’an jika penduduknya masih enggan memberi kebenaran.

Tetapi Allah melarang mereka memerangi Adum kerana bumi itu sudah dijanji Allah untuk generasi Aisu bin Ishak. Pengembaraan mereka belum berakhir kerana ‘Bumi yang Dijanjikan’ masih jauh.

Al-Risaalah 2 Musa Kalamullah episod ke-20 malam ini turut mengimbas kembali peristiwa dilalui Nabi Musa dan saudaranya Nabi Harun bersama kaum Bani Israel selepas mematuhi perintah Allah untuk meninggalkan bumi Mesir.

Bagaimanapun, selepas mengharungi perjalanan yang sukar apabila menurut perintah Allah untuk keluar dari Mesir, akhirnya terbuka peluang untuk Bani Israel melangkah ke ‘Bumi Yang Dijanjikan’ iaitu Palestin.

Lalu Nabi Musa mengutus 12 orang untuk meninjau ‘Bumi Yang Dijanjikan’ dan salah seorang utusan itu ialah Yusa’ bin Nun.

Allah memerintah mereka masuk dan menyerang dan memasuki ‘Bumi Yang Dijanjikan’ namun ramai tidak bersetuju kerana takut walaupun Allah sudah menjanjikan kemenangan. Disebabkan itu mereka diharamkan memasuki bumi itu dan sesat selama 40 tahun di padang pasir Sinai.

Bagi Nabi Musa, Baginda mengakhiri perjalanan di puncak gunung Nibo di mana Baginda hanya melihat ‘Bumi Yang Dijanjikan’ dari jauh sebelum mengadap Tuhannya selepas tugas sebagai rasul utusan Allah selesai.

Nabi Musa meninggalkan kaumnya Bani Israel tanpa sempat menjejakkan kaki di ‘Bumi Yang Dijanjikan’. Ketika itu Bani Israel sudah pun bertapak dan memiliki wilayah sebelah timur Sungai Jordan.

Nabi Musa sebelum wafatnya memanggil Yusa’ bin Nun dan berkata: “Kamulah yang akan memasuki Bumi Yang Dijanjikan bersama kaum ini dan kamulah yang ditugaskan untuk membahagi-bahagikan bumi itu.”

Yusa’ bin Nun melaksanakan tugas itu dengan jayanya. Beliau dan pengikutnya berangkat ke Ariha, Palestin. Selama enam bulan di sana, beliau berjaya membuka Baitul Maqdis.

Namun, sebelum kemenangan berpihak kepada tentera Yusa’ bin Nun, beliau berdoa kepada Allah supaya memanjangkan hari Jumaat (kerana hari Sabtu adalah hari yang diharamkan berperang bagi kaum Bani Israel). Baginda mengajak para tentera berdoa kepada Allah.

Al-Risaalah 2 Musa Kalamullah episod ke-20 malam ini turut mengimbas kembali peristiwa dilalui Nabi Musa dan saudaranya Nabi Harun bersama kaum Bani Israel selepas mematuhi perintah Allah untuk meninggalkan bumi Mesir.

No comments: