Wednesday, September 24, 2008

Iqra: Tujuh penyakit hati rosakkan peribadi

Oleh Jami’ah Shukri
bhnews@bharian.com.my

JUDUL: Merawat Tujuh Penyakit Hati
Penulis: Syed Mahazir Shariff Ahmad
Penerbit: Pustaka Azhar
Pengulas: Jami'ah Shukri
Harga: RM10

PENYAKIT hati sesuatu yang luas untuk diterjemahkan. Hati tidak saja organ penting kepada manusia malah ia menjadi tempat yang terdedah kepada jangkitan penyakit rohani sekiranya seseorang itu gagal menjaga kesucian hati mereka.

Persoalan penyakit hati menyelubungi manusia yang diperkatakan di dalam buku ini berkisar kepada tujuh, iaitu bangga diri, terpedaya dengan perasaan sendiri, sombong atau bongkak, suka menunjuk, buruk sangka, bakhil dan dendam.

Keseluruhan buku ini membicarakan dengan terperinci mengenai setiap jenis penyakit hati untuk memastikan kita bebas daripada belenggu penyakit hati yang pastinya boleh menghalang menjadi umat Islam sempurna.

Penyakit hati wujud atas pelbagai sebab dan perlu merawatnya dengan sentiasa mengingatkan terhadap nikmat Allah, mendengar al-Quran dan sunnah serta muhasabah diri.

Sesungguhnya, penyakit hati itu saling berkait antara sama sama lain. Jalan yang terbaik seseorang perlu membersihkan diri supaya hati tidak mudah ternoda serta memikirkan perkara yang menjurus kepada kehadiran tujuh penyakit itu serta beramal soleh supaya dijauhi dengan sifat mungkar itu.

No comments: