Wednesday, September 24, 2008

Terap amalan murni pada Aidilfitri

Oleh Aminudin Mansor

Umat dituntut hidupkan malam raya dengan takbir, tahmid

SELEPAS berjaya menunaikan ibadat puasa dan kini pada penghujung Ramadan, umat Islam akan menyambut Hari Raya Puasa atau Aidilfitri minggu depan dengan penuh kegembiraan dan kejayaan.

Hari Raya Puasa hanya disambut setahun sekali dan tentulah akan disambut dengan penuh meriah. Bagaimanapun, Islam melarang umatnya membazir dan berbelanja secara berlebih-lebihan ketika merayakannya.

Islam menjaga keamanan dalam masyarakat dengan menggalakkan seseorang individu dan masyarakatnya bersatu daripada berada di dunia yang bersifat individualistik. Islam juga menyeru pengikutnya ke arah matlamat luhur.

"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah." (Ali-Imran:10).

Oleh itu, umat Islam mestilah merayakan Hari Raya dengan penuh bermakna, melakukan kebaikan dan meninggalkan keburukan dan kemungkaran sewaktu merayakannya.

Amalan pada malam Hari Raya adalah disunatkan supaya membanyakkan amalan bertakbir pada malam hari raya. Takbir ini hendaklah dilakukan di mana saja dan dalam apa saja waktu sekalipun, sama ada selepas solat fardu, ketika menziarahi saudara-mara, di masjid dan sebagainya.

Waktu takbir Aidilfitri bermula dari saat matahari terbenam di akhir bulan Ramadan (awal Syawal) iaitu jika keesokan harinya ialah 1 Syawal. Takbir Hari Raya ada dua cara. Pertama ialah Takbir Mursal iaitu takbir yang dibacakan pada waktu yang tidak mengikut sembahyang. Kedua ialah Takbir Muqaiyyad iaitu takbir yang dibaca selepas sembahyang.

Takbir Hari Raya disunatkan untuk bertakbir sepanjang malam hari raya di mana saja, tidak kira dari rumah ke rumah, masjid, di sepanjang jalan dan sebagainya.

Bagi sesetengah kampung dan tempat, perkara ini sudah menjadi amalan yang baik dan diikuti dengan majlis tahlil serta berkunjung ke rumah jiran atau saudara-mara bagi merapatkan silaturahim.

Amalan dan nilai murni menyambut Hari Raya seperti ini harus dikekalkan. Biasanya anak-anak yang berhijrah ke kota akan pulang ke desa untuk bersama dengan keluarga pada malam Hari Raya.

Malam Hari Raya ini dikenali sebagai malam Lailatul Jaa'izah iaitu malam pengurniaan hadiah. Waktu bertakbir berakhir pada takbiratul ihram sembahyang sunat Aidilfitri.

Sembahyang sunat hari raya disyariatkan dalam tahun pertama hijrah. Dalam hal ini, Anas bin Malik pernah berkata: "Rasulullah SAW datang ke Madinah ketika itu, penduduk Madinah sudah mempunyai dua hari besar yang sentiasa mereka rayakan." Lantaran itu Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah Tabaraka Wata'ala telah menggantikan yang dua hari itu dengan yang lebih baik bagi kamu, iaitu Hari Raya dan Aidiladha." (Ahmad, Abu Daud, Naasa'ei dan al-Baihaqi)

Allah SWT berfirman yang maksudnya:

"Hendaklah kamu mencukupkan bilangannya (puasa Ramadan), dan hendaklah kamu mengagumkan Allah atas petunjuk yang diberikan-Nya ke pada kamu, supaya kamu bersyukur." (Surah Al-Baqarah : 185)

Jelaslah bahawa Hari Raya adalah hari kebesaran untuk mengagungkan Allah dan bersyukur atas segala nikmat dan petunjuk yang diberikan-Nya. Cara bersyukur yang patut ditunjukkan ialah kesederhanaan dalam apa juga keadaan ketika menyambut Aidilfitri

Amalan dan nilai murni yang patut dilakukan ketika menyambut hari raya ialah menghidupkan malam dengan ibadat. Antara ibadat yang boleh dilakukan dalam menyambut Hari Raya ialah menghidupkan malamnya dengan pelbagai jenis ibadat.

Antara ibadat yang boleh dilakukan ialah banyakkan bertakbir, beristiqhfar dan memuji kebesaran Allah pada malam hari raya itu.

Amalan yang baik untuk menyambut hari raya ialah disuruh mandi, bersugi (menggosok gigi) dan memakai wangi-wangian. Disunatkan menjamah makanan sebelum pergi ke masjid untuk menunaikan sembahyang sunat Hari Raya.

Dalam mengerjakan sembahyang Aidilfitri atau berziarah, kita disuruh memakai pakaian yang bersih dan cantik. Hassan bin Ali berkata "Rasulullah SAW. menyuruh kami memakai pakaian yang paling bagus dan baik serta memakai minyak wangi yang paling bermutu bergantung kepada kemampuan kami."

Amalan ini haruslah dilakukan oleh umat Islam kerana ia menunjukkan kebersihan dan kegembiraan ketika menyambut Hari Raya.

Umat Islam juga disuruh pergi menunaikan sembahyang hari raya iaitu setelah selesai mengerjakan sembahyang subuh dan hendaklah bersiap untuk pergi ke masjid. Pelbagai amalan yang baik boleh dilakukan sempena Hari Raya, antaranya mengeratkan hubungan silaturahim dengan berkunjung ke rumah saudara-mara yang lebih tua, sahabat atau jiran.

Menziarahi kubur juga boleh dilakukan pada Hari Raya seperti dilakukan oleh umat Islam di negara ini. Amalan ini juga boleh dilakukan sebelum hari raya.

Ziarah-menziarahi sangat digalakkan dan patut menjadi amalan murni di kalangan umat Islam Al-Alamah Ibnu Rajab telah menukilkan dalam kitabnya Al-Lata'if, katanya: "Orang yang arif telah saling menziarahi antara mereka."

Antara mereka berkata: "Aku ingin berbicara dengan kamu katanya, hari ini adalah hari raya". Kemudian meninggalkan sahabatnya itu dan datang lagi pada hari yang lain. Lelaki itu bertanya kepadanya, "Alangkah banyak Hari Raya kamu." Lalu dikatakan kepadanya: "Gagah perkakasan adakah engkau tidak mengetahui bahawa setiap hari di mana tidak bermaksiat dengan Allah adalah juga hari raya."

Kesimpulannya, sambut Hari Raya boleh dilakukan mengikut tradisi dan budaya Melayu serta berlandaskan Islam dengan melakukan sembahyang sunat Aidilfitri dan kemudian ziarah-menziarahi di kalangan ahli keluarga, sahabat dan juga jiran untuk mengukuhkan lagi ikatan silaturahim dalam kita umat Islam.

No comments: