Thursday, September 4, 2008

Tenang hadapi musibah, sentiasa bersyukur tanda beriman

DARIPADA Abi Yahya Shuhaib bin Sinan berkata: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Sungguh baik nasib orang yang beriman kerana dalam semua keadaan mereka mendapat kebaikan. Dan tidak ada habuan baik seperti ini kecuali bagi mereka yang beriman. Apabila mendapat kesenangan maka ia akan bersyukur, maka syukur itu baik baginya. Dan apabila ditimpa musibah maka ia bersabar, maka sabar itu baik baginya.” (Hadis riwayat Muslim)

Jelaslah orang mukmin adalah orang yang bertuah dalam kehidupannya, walaupun terpaksa berhadapan pelbagai ujian. Namun, umat Islam bersabar dengan keadaan yang menimpa berbekalkan kekuatan iman untuk menangani masalah dengan tenang.

Kepuasan hidup dan ketenangan jiwa hanya dinikmati orang yang benar-benar beriman. Dalam apa juga keadaan pun hatinya tenang menghadapi masalah dan musibah.

Sebagai umat Islam yang beriman kepada Allah, apabila ia berada dalam kenikmatan dan kesenangan, ia akan bersyukur dan menggunakan nikmat itu untuk mencari keredaan Allah baik bagi dirinya atau orang lain.

Ali bin Abu Thalib berkata, “Iman itu dibina di atas empat sendi iaitu keyakinan, kesabaran, perjuangan dan keadilan.”

Justeru, iman penting dalam hati dan diri umat Islam. Sebagai ujian apabila mereka dalam kemiskinan atau kesusahan, akan sabar menerima takdir Allah dengan hati yang lapang. Ia memahami dunia adalah tempat ujian dan kesusahan, akhirat tempat kebahagiaan sebenar.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Iman terbahagi kepada dua, separuh dalam sabar dan separuh dalam syukur.” (Hadis riwayat Al-Baihaqi)

Dalam hadis lain Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Iman yang paling afdal ialah apabila kamu mengetahui bahawa Allah selalu menyertaimu di mana pun kamu berada.” (Hadis riwayat Ath Tabrani)

Bagaimanapun, orang yang tidak beriman yang berada dalam keadaan kenikmatan dan kesenangan akan lupa daratan serta tidak bersyukur kepada Allah. Apabila berada dalam keadaan fakir dan miskin serta kesusahan ia bertindak liar serta tidak dapat mengawal dirinya.

Kesimpulannya, iman dan takwa akan membina peribadi mulia dalam diri seseorang. Iman memberi kita semangat bagi menghadapi masa hadapan dengan penuh cabaran.

No comments: