Friday, September 26, 2008

Baitulmaqdis jadi rebutan penganut tiga agama samawi

Oleh Hasliza Hassan

Pemerintahan Nabi Sulaiman adalah zaman kegemilangan kerajaan Israel. Ketika itu mereka berpegang teguh kepada agama dan tidak menyekutukan Allah.

Namun, selepas itu mereka menjauhkan diri daripada agama, malah mensyirikkan Allah dengan menyembah berhala Ba'al.

Kerajaan bani Israel berkecai semula. Mereka menjadi lemah, tidak berupaya mempertahankan diri dan tewas dalam peperangan. Kaum mereka sering menjadi tawanan perang dan Baitulmaqdis ditawan musuh silih berganti.

Pada 70 Masihi, Raja Rom, Titus mengepung Baitulmaqdis sehingga bani Israel kebuluran dan dihalau keluar dari Palestin. Pada 135 Masihi, Maharaja Adrianus membina semula Baitulmaqdis tetapi dibakar Parsi pada 614 Masihi.

Baitulmaqdis kemudian diserah kepada Khalifah Umar al-Khattab dan orang Islam memanggilnya Al-Qadsi. Pada 1099 Masihi tentera Salib menawannya daripada umat Islam, tetapi Salahuddin al-Ayubi merampasnya kembali pada 1187. Baitulmaqdis kemudian jatuh ke tangan Kerajaan Turki Alkhawarizmi dan Turki Othmaniah.

Al-Qudsi atau nama asalnya Jerusalem adalah bandar suci penganut Yahudi, Kristian dan Islam.

Bagi penganut Yahudi, di situlah rumah ibadah yang dibina Nabi Sulaiman iaitu Haikal Sulaiman. Bagi penganut Kristian, di situ juga Kanisah Al Qiamah sementara bagi umat Islam, terletaknya Masjid al-Aqsa.

Nabi Sulaiman wafat pada 933 Sebelum Masihi selepas memerintah Israel 40 tahun. Al-Risaalah 2 Musa Kalimullah yang meneruskan catatan mengenai Nabi Sulaiman dalam episod kali ini turut mengimbau sejarah Baitulmaqdis, iaitu bandar tua Baitulmaqdis yang menjadi ibu negara Palestin dulu.

Nama Jerusalem diberi suku kaum Amuri yang membina bandar itu berdasarkan nama tuhan mereka Syalim. Yurusyalim membawa erti bandar yang diasaskan oleh tuhan Syalim.

Baitulmaqdis menyimpan banyak sejarah selain Makam Nabi Daud, batu tergantung di Masjid Qabbah Assakhrah serta gua yang menjadi tempat Rasulullah SAW bersembahyang ketika Israk dan Mikraj.

Turut dipertontonkan ialah rumah ibadat yang dibina Nabi Sulaiman iaitu Haikal Sulaiman di atas Bukit Muria atau Bukit Muriah yang memakan masa tujuh tahun untuk disiapkan.

No comments: