Saturday, September 27, 2008

Kesabaran menahan lapar mampu bentuk sikap ketika memandu

Oleh Masmawi Abdullah

UMAT Islam melahirkan rasa kesyukuran kepada Allah kerana berjaya mengakhiri ujian Ramadan tahun ini dengan cemerlang. Kegembiraan dan kesyukuran hakiki tidak dapat dirasai kecuali bagi mereka yang berjaya memantapkan keimanan dan ketakwaan selepas menjalani ibadat puasa.

Harapan kita, semua nilai yang ada dalam sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Ramadan itu pada awalnya rahmat, pada pertengahannya keampunan dan pada akhirnya bebas daripada api neraka, diperoleh mereka yang berpuasa."

Menjadi kebiasaan masyarakat Islam di negara ini untuk pulang bercuti ke kampung pada Aidilfitri terutama bagi mereka yang bertugas di perantauan. Seolah-olah tidak lengkap jika tidak berhari raya di kampung bersama ibu bapa serta sanak saudara.

Bagi mereka yang tidak berkesempatan kerana terpaksa bertugas seperti pasukan beruniform, sumbangan kuih-muih sewajarnya disegerakan sebagai tanda ingatan dan penghargaan atas pengorbanan mereka.

Namun, dalam keghairahan merasai suasana 'balik kampung', kadang-kadang kita tidak sedar ada pihak yang cuba mengaut keuntungan daripada semangat orang ramai yang ingin balik kampung.

Ada pihak tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan menjual tiket pengangkutan awam dengan harga tidak munasabah.

Mereka memanipulasikan keadaan itu dengan membeli tiket dalam jumlah banyak dan menjual balik dengan harga berlipat ganda. Perbuatan itu bertentangan dengan semangat dan tanggungjawab untuk membantu memeriahkan suasana berhari raya.

Selain itu, sikap pemandu dan pengguna jalan raya juga kadang-kadang menyimpang daripada semangat hari raya iaitu bertimbang rasa, hormat menghormati dan kasih sayang. Sering kali kegopohan, ego dan mementingkan diri sendiri ketika memandu menjadi punca menyumbang kepada kecelakaan jalan raya.

Kita hendaklah sentiasa berwaspada, hati-hati dan bersabar ketika berada di jalan raya kerana angka kecelakaan sering meningkat pada musim perayaan.

Sebaiknya nasihat daripada pihak berkuasa diberi perhatian selain memberi kerjasama dengan memandu secara berhemah.

Matlamat diadakan program peringatan mengenai keselamatan di jalan raya adalah tuntutan fardu kifayah demi memastikan keselamatan pengguna terjamin selain mendisiplinkan pemandu supaya menghormati undang-undang serta hak pemandu lain.

Usaha murni pihak berkuasa juga bertujuan melancarkan perjalanan pengguna jalan raya yang sudah mula sibuk merancang perjalanan balik kampung memandangkan sekolah sudah mula bercuti mulai Isnin depan.

Walaupun negara kita memiliki sistem lalu lintas yang terbaik, namun ketika musim perayaan seperti ini jalan raya yang besar dan luas tidak lagi dapat menampung limpahan lalu lintas yang serentak menyerbu jalan raya untuk ke destinasi masing-masing.

Berita kemalangan atau tragedi menimpa pengguna jalan raya seperti tahun lalu hendaklah dijadikan iktibar kerana pastinya kita tidak mahu kegembiraan ahli keluarga untuk menyambut Aidilfitri bertukar sedih kerana sikap tidak berhati-hati kita.

Oleh itu, dalam semangat berkobar-kobar untuk menyambut Aidilfitri dan bertemu keluarga di kampung, jangan hilang fokus.

Di jalan raya tidak kurang dugaannya dan hendaklah dihadapi dengan ketenangan serta kesabaran.

Puasa mendidik kita bersabar menahan lapar dan sepatutnya kesabaran itu dikekalkan ketika memandu.

Biar lambat asalkan selamat hendaklah menjadi pegangan setiap pengguna jalan raya sepanjang musim perayaan ini.

Firman Allah yang bermaksud: "Usahlah kamu mendedahkan diri kamu kepada kebinasaan." Jika kita leka, lalai, gelojoh, bermakna kita membawa diri kita ke arah kebinasaan iaitu maut.

Memandu terlalu laju, menggunakan jalan raya secara tidak berhemah, mementingkan emosi serta perasaan sendiri tanpa mempertimbangkan orang lain adalah antara yang menempah kepada kebinasaan.

INFO:

Sikap berhemah di jalan raya

Pemandu dan pengguna jalan raya mesti bertimbang rasa, hormat menghormati dan kasih sayang.

Elak bersikap gopoh, ego dan mementingkan diri sendiri ketika memandu bagi mengelak menjadi punca menyumbang kepada kecelakaan jalan raya.

Sentiasa berwaspada, hati-hati dan bersabar ketika berada di jalan raya kerana angka kecelakaan sering meningkat pada musim perayaan.

No comments: