Tuesday, March 11, 2008

Al-Quran, hadis asas penyatuan masyarakat pelbagai kaum

Oleh Mohd Shukri Hanapi

PERPADUAN yang menjadi tuntutan agama adalah nilai dalaman yang penting untuk menghadapi rintangan serta pelbagai cabaran dari luar kerana perpaduan mampu menjadi tembok pertahanan kukuh.

Kehancuran boleh berlaku jika benteng menjadi longgar, begitu juga rakyat dan negara bakal berhadapan dengan kehancuran jika semangat bersatu padu sudah hilang terutama di kalangan masyarakat pelbagai bangsa.

Secara teorinya, perpaduan bukan sesuatu yang sukar untuk diwujudkan kerana al-Quran dan hadis sudah memberi panduan berhubung cara mewujudkan perpaduan. Namun, secara praktiknya, ia menjadi sukar disebabkan masalah umat itu sendiri.

Penerimaan umat Islam terhadap al-Quran sebagai asas perpaduan umat masih menjadi satu persoalan besar. Meskipun Rasulullah SAW sudah menjelaskan asas perpaduan umat Islam ialah al-Quran dan hadis, namun umat Islam masih bergantung kepada nilai yang dibentuk oleh Barat.

Mereka teragak-agak untuk mendapatkan petunjuk daripada al-Quran sedangkan Allah sudah menegaskan dalam firman yang bermaksud: "Kitab (al-Quran) ini tidak ada keraguan, padanya petunjuk bagi mereka yang bertakwa." (Surah al-Baqarah, ayat 2)

Ketiadaan pegangan dan kepatuhan secara mutlak terhadap ajaran dan hukum al-Quran menyebabkan umat Islam kehilangan arah. Malah, dalam beberapa keadaan tertentu, mereka boleh disifatkan sebagai orang yang beriman sekerat-sekerat.

Sifat al-Quran yang mengandungi wahyu Allah sepatutnya menjadikan ia asas pegangan seluruh umat Islam dan menjadi penyebab kepada semangat bersatu padu. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Aku telah tinggalkan di kalangan kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama-lamanya selagi kamu berpegang dengan kedua-duanya, (iaitu) al-Quran dan hadis." (Hadis riwayat Imam Malik)

Perpaduan umat yang dicita-citakan umat Islam boleh dicapai dengan senang jika masyarakat Islam berpegang teguh dengan al-Quran dan hadis. Menjadikan kitab Allah sebagai panduan secara tidak langsung mengelakkan perpecahan sesama sendiri.

Allah berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya al-Quran ini memberi petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus." (Surah al-Israk ayat 9)

Orang yang berpegang teguh dengan ajaran al-Quran bererti ia menerima petunjuknya sebagai asas atau perlembagaan hidup tunggal dan unggul.

Di samping berpegang teguh bahawa al-Quran itu perlembagaan hidup bersifat tunggal dan unggul, penerimaan itu juga seharusnya secara menyeluruh, bukan menerima dalam sesetengah perkara dan menolak dalam perkara lain.

Sikap seperti itu ditegur dan diingatkan oleh Allah dalam firman yang bermaksud: "Apakah kamu beriman kepada sebahagian al-Kitab dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang bertaubat demikian daripadamu melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada seksa yang sangat berat." (Surah al-Baqarah, ayat 85)

Kesimpulannya, antara sebab utama berlakunya perpecahan umat Islam pada hari ini ialah kegagalan mereka sendiri menjadikan al-Quran sebagai pegangan hidup yang tunggal dan unggul.

Suatu perkara yang amat mendukacitakan, apabila didapati ada di antara umat Islam menafikan langsung peranan al-Quran yang agung ini dan ada pula yang menerimanya secara berpilih-pilih mengikut kesesuaian cara hidupnya.

Ini bererti bahawa penyatuan umat pada dasarnya lebih banyak terhenti atas kejayaan atau sebaliknya menjadikan al-Quran sebagai perlembagaan hidup yang tunggal.

Kepekaan terhadap hubungan antara al-Quran dan perpaduan umat disedari oleh generasi Islam dulu, sehinggakan mendorong mereka mengambil langkah membukukan ayat suci al-Quran dalam mushaf dan malah, menentukan bahawa hanya satu mushaf saja diiktiraf, iaitu mushaf Uthman.

Seperti tercatat dalam sejarah Islam, langkah itu bertujuan menjamin kesatuan umat dengan mengelak berlakunya perpecahan pendapat yang mendalam antara mereka berhubung dengan susunan ayat suci al-Quran dan tata cara membacanya.

Malah, peperangan sengit berlaku suatu ketika dulu antara golongan Sayyidina Ali dan Mu'awiyah boleh dileraikan dan gencatan senjata dilakukan dengan serta-merta apabila al-Quran ditonjolkan sebagai asas penyelesaiannya.

Meskipun sejak mula lagi Sayyidina Ali mengesyaki ada sesuatu di sebalik tawaran gencatan senjata dibuat Mu'awiyah itu, tetapi ia tetap menerimanya demi menghormati al-Quran sebagai asas perdamaian dan penyatuan semula umat.

Walaubagaimanapun kepekaan itu menjadi semakin lemah sehingga sampai kepada peringkat di mana al-Quran diabaikan begitu saja dan tidak lagi dilihat sebagai sesuatu yang boleh memainkan peranannya di bidang berkenaan.

No comments: