Tuesday, March 25, 2008

Ketua dilantik perlu bermuhasabah

Oleh Wan Roslili Abd Majid

PILIH WAKIL: Dalam negara mengamal demokrasi, pemilihan pemimpin dibuat menerusi pilihan raya. Bagi pemimpin, amalan bermuhasabah wajar dijadikan kebiasaan dalam kehidupan seharian. - Gambar hiasan

Penasihat pikul tugas penting ingatan pemimpin laksana tanggungjawab

KEJUTAN besar keputusan pilihan raya umum lalu masih lagi terasa dan diperkatakan umum meskipun sudah hampir dua minggu ia berlalu. Ini kerana keputusan di luar jangkaan itu turut mencetuskan pelbagai kesan dan akibat besar yang lain, misalnya berkaitan urusan pentadbiran, penubuhan serta pelantikan kepemimpinan.

Maka yang demikian, kita dapat melihat wujudnya kecenderungan pihak terbabit untuk bermuhasabah atas kekurangan dan kelemahan dalam pelaksanaan tugas, amanah serta tanggungjawab terhadap rakyat selama ini.

Hakikatnya, tindakan bermuhasabah bukan saja khusus bagi mereka yang tewas tetapi juga kepada pihak yang mencapai kemenangan kerana kemenangan diperoleh membawa bersama dengannya tanggungjawab serta amanah berat untuk dipikul dan dilaksanakan sebaik mungkin.

Ingatlah peringatan diberikan Rasulullah SAW kepada Abu Zar bahawa pada hari akhirat kelak, jawatan yang disandang atau diharapkan adalah kerugian serta penyesalan, kecuali bagi sesiapa yang menerima atau mengambilnya berasaskan kelayakan dan menunaikan segala tuntutannya.

Amalan bermuhasabah tidak asing sama sekali daripada kehidupan seorang Muslim. Amalan mulia itu mendorong supaya setiap Muslim sentiasa beristiqamah melaksanakan setiap amanah dan tanggungjawab terhadap diri, keluarga, masyarakat, negara dan ummah seluruhnya.

Apatah lagi bagi seseorang pemimpin, lebih besarlah lagi amalan muhasabah yang perlu dilaksanakan kerana amanah dipikul lebih besar dan berat.

Rasulullah SAW mengingatkan dalam hadis Baginda bagaimana setiap insan, terutama pemimpin, akan dipersoal mengenai orang serta urusan yang berada di bawah jagaan atau pengawasannya pada hari akhirat kelak.

Selain itu, al-Quran juga mengingatkan bagaimana akhirat menjadi medan untuk dihisab dan dinilai segala amalan serta perbuatan manusia ketika mereka hidup di dunia. Kesimpulannya, setiap Muslim dan Mukmin perlu menjalani kehidupan dengan penuh waspada dan berhati-hati.

Amalan bermuhasabah juga sebati dalam kehidupan pemimpin agung tamadun Islam seperti Khalifah Umar. Di sebalik ketegasannya, Khalifah Umar terkenal di kalangan sahabat dan rakyat Baginda sebagai seorang yang mudah menitiskan air mata jika diingatkan mengenai hari kiamat.

Rasa takutnya akan Allah begitu tinggi dan beliau sentiasa bermuhasabah semata-mata bertujuan mengingatkan diri bahawa pengabdian kepada Allah masih belum mencapai tahap selayaknya.

Sehubungan itu, beliau sentiasa mengingatkan sahabat serta rakyatnya akan azab neraka dan menggalakkan mereka supaya sentiasa bermuhasabah dengan pesanannya, "Hisablah diri kamu sendiri sebelum kamu dihisab, dan timbanglah jiwa kamu sebelum ia ditimbang."

Khalifah Umar bersungguh-sungguh melaksanakan setiap tanggungjawab kepemimpinan hatta terhadap haiwan sekalipun, dan beliau pernah mengatakan, "Amatlah kutakuti jika seekor anak kambing mati di tebing Sungai Furat, Allah akan menghisab Umar kerananya."

Bagi pemimpin hari ini, amalan bermuhasabah wajar dijadikan amalan dan kebiasaan dalam kehidupan seharian, bukan hanya setelah berlakunya peristiwa besar yang menguji kepemimpinan dan mencabar kewibawaan atau setelah berlalunya pilihan raya.

Ini kerana, jika amanah yang diserahkan penuh kepercayaan oleh rakyat yang dipimpin gagal disempurnakan dan menyebabkan rakyat seluruhnya berduka cita, ia adalah kebimbangan buat pemimpin berkenaan.

Kepentingan penasihat kepada pemimpin juga memainkan peranan penting. Guru kepada Khalifah Bani Abbasiyyah kelima, Khalifah Harun al-Rashid, Sufyan, menolak untuk menemui dan memutuskan hubungan dengan baginda akibat kecewa tindakan baginda mengagihkan harta baitul mal kepada kaum kerabat serta saudara mara tanpa memohon kebenaran tentera yang berjuang pada jalan Allah, janda dan anak yatim.

Peringatan yang diberikan Sufyan kepada Khalifah Harun turut menginsafkan Abbad, utusan yang membawa surat daripada baginda kepada Sufyan. Abbad sendiri menukar penampilannya dengan membeli pakaian yang lebih murah di pasar.

Pada penghujung kisah diceritakan bagaimana Khalifah Harun al-Rashid menangisi dan menginsafi kesilapan dilakukannya, menolak gesaan daripada orang istana yang menjadi penasihat baginda supaya Sufyan dibawa menghadap kerana sikap tidak menghormati pemerintah.

Surat jawapan Sufyan yang ditulis pada helaian sama, iaitu di belakang surat baginda sendiri sering kali dibaca untuk mengingatkan mengenai tanggungjawab besar dipikul. Jelaslah di sini Sufyan bertindak sebagai penasihat terbaik bagi Khalifah Harun al-Rashid.

Rasulullah SAW sendiri sentiasa menerima pandangan sahabat yang memiliki ilmu dan kepakaran tertentu sebagai nasihat berguna termasuklah dalam menghadapi saat genting seperti peperangan.

Dalam Peperangan Khandaq, Baginda menerima pandangan daripada Salman al-Farisi yang mengutarakan cadangan menggali parit.

Sejarah pentadbiran negeri Melayu juga mencatat ada pemimpin yang menjadikan cendekiawan sebagai penasihat. Sultan Zainal Abidin III bukan saja berguru bahkan menjadikan Tok Ku Paloh atau nama sebenarnya, Sayyid Abdur Rahman al-Aidrus sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Negeri baginda.

Nasihat yang diberikan Tok Ku Paloh membantu Sultan Zainal Abidin III untuk menyusun rancangan bagi mengukuhkan pentadbiran negeri khususnya menegakkan perkara yang dituntut agama, melaksanakan perkara makruf dan mencegah kemungkaran serta meneguhkan keperibadian serta akhlak rakyat, bagi mempertahankan Terengganu daripada ancaman luar.

Ketika Tok Ku Paloh dan Sultan Zainal Abidin III masih hidup, pihak Inggeris tidak sama sekali berjaya mencampuri urusan pentadbiran Terengganu.

Kisah itu menunjukkan bahawa setiap pemimpin memerlukan penasihat yang berilmu, bijaksana lagi berwibawa supaya dapat memberikan pandangan, teguran serta nasihat berguna bagi memastikan amanah kepemimpinan dapat dilaksanakan dengan sempurna.

Setelah menerima nasihat itu, setiap pemimpin haruslah bersedia mendengar, mempertimbang dan seterusnya bijak membuat keputusan terbaik. Bagi penasihat pula, mereka seharusnya menyedari tanggungjawab besar yang digalas.

Nasihat dan pandangan diberikan mestilah berasaskan kebenaran dan kebaikan, bukan sekali-kali atas tujuan lain seperti memenuhi kepentingan diri atau bagi mencapai matlamat tertentu yang akhirnya membawa kemudaratan disebabkan pengabaian terhadap kepentingan rakyat seluruhnya.

Tidaklah keterlaluan jika dikatakan bahawa pemimpin yang baik akan berusaha mendapatkan penasihat yang baik, berakhlak mulia lagi berwibawa. Begitulah sebaliknya, penasihat yang baik dan bijaksana cenderung untuk berkhidmat dengan pemimpin memiliki sifat, ciri dan nilai yang sama.

Penulis ialah Pegawai Penyelidik Institut Kefahaman Islam Malaysia

No comments: