Friday, March 7, 2008

Rasional memilih pemimpin unggul

Oleh Masmawi Abdullah

PILIHAN raya adalah proses politik yang cukup penting dalam sesebuah negara demokrasi. Semua rakyat harus terbabit secara rasional dan aktif dalam proses pemilihan ini kerana kuasa penentu ada di tangan rakyat.

Oleh kerana, rakyat yang memiliki kuasa penentu, maka sewajarnya rakyat tidak mempersiakan peluang berharga ini untuk menentukan bakal pemimpin yang akan meneraju negara untuk lima tahun akan datang.

Justeru, parti politik perlu menghormati kewibawaan rakyat untuk menentukan pilihan mereka akan datang dengan mengelak perbuatan tuduh-menuduh yang tidak bernas kerana ia adalah antara kerja tercela serta tidak bertamadun.

Biarlah rakyat diberi peluang dan ruang seluas-luasnya untuk menentukan pendirian terhadap siapakah pemimpin yang ingin mereka pilih. Rakyat sudah semakin matang dalam soal memilih pemimpin. Mereka tidak lagi boleh diigaukan dengan mimpi pada siang hari tanpa berpijak di bumi nyata.

Rakyat mahukan pemimpin yang bakal dipilih benar-benar mampu memimpin diri dan keluarga serta berupaya pula membangun tamadun hidup rakyat ke arah lebih mulia dan mewujudkan kebahagiaan dalam kehidupan sejagat.

Pemimpin yang mempunyai ciri-ciri takwa, keimanan dan akhlak yang tinggi saja sepatutnya diketengahkan supaya rakyat tidak akan kecewa pada kemudian hari. Suasana masyarakat sekarang yang sangat mendesak memerlukan pemimpin yang mampu menjana pembangunan negara seiring pembinaan jati diri bersandarkan nilai murni.

Islam sudah menetapkan bahawa tanggungjawab memilih pemimpin adalah suatu proses untuk meletakkan orang paling sesuai di tempat yang layak dengannya. Tanggungjawab ini adalah tanggungjawab umat seluruhnya dalam menentukan pemimpin mereka.

Dalam hubungan ini, Allah memerintahkan supaya menunaikan tanggungjawab ini dengan sebaik-baiknya seperti firman-Nya bermaksud: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya) dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia (Allah menyuruh) kamu menghitung dengan adil.” (Surah an-Nisa’, ayat 58)

Amanah memilih bermaksud membulatkan hati, membersihkan perasaan (jiwa), ikhlas hati daripada sifat riak, penakut dan munafik serta mempunyai ilmu pengetahuan dalam menentukan orang yang terbaik dipilih menjadi pemimpin.

Pemilihan pemimpin yang tidak didasarkan kepada konsep syura boleh melahirkan pendapat benar dan ikhlas serta memilih mereka yang tidak layak dipilih, samalah halnya dengan mereka yang menjadi saksi palsu (dusta) dan inilah di antara kezaliman tersembunyi dan akan melenyapkan kebenaran dan menyembunyikan unsur keadilan.

Sedangkan Allah sudah memberi amaran keras terhadap orang yang menjadi saksi dusta dan menyamakan mereka dengan penyembah berhala. Firmannya bermaksud: “Maka jauhi kekotoran orang syirik yang disebabkan oleh penyembah berhala serta jauhilah perkataan yang dusta.”

Oleh itu tanggungjawab memilih pemimpin sememangnya memerlukan penumpuan sepenuhnya dan mesti mengelakkan daripada sebarangan sentimen serta menjauhkan diri daripada sebarang bentuk kepentingan hawa nafsu demi melahirkan kebenaran dan keadilan sejati.

Abu Dzar pernah meriwayatkan dalam sebuah hadis bermaksud: “Wahai Abu Dzar, sesungguhnya engkau adalah seorang yang lemah dan jawatan itu adalah suatu amanah.”

Sesungguhnya pada hari kiamat kelak jawatan sebagai pemimpin akan menjadi satu penyesalan kecuali bagi mereka yang benar-benar bertanggungjawab dan melaksanakan amanah mereka dengan sempurna.

Justeru, pakar psikologi menetapkan, pemimpin perlu mempunyai sifat berikut:

l Pemimpin mestilah seorang yang mampu dan berkeupayaan menjalankan tugas.

l Menumpukan sepenuh daya usaha dan tenaganya terhadap tugas secara berterusan.

l Sentiasa bersiap sedia menerima sebarang arahan pucuk pimpinan dan kehendak rakyatnya.

l Mampu menahan perasaan terutama ketika menghadapi suasana kritikal.

l Sentiasa berusaha memperbaiki keperibadian dan sikapnya.

l Tegas serta boleh dipercayai.

l Mengelak daripada terbabit dalam sebarang skandal yang boleh menjejaskan identitinya sebagai seorang yang dipercayai.

Sifat pemimpin unggul yang memiliki personaliti dan ketrampilan sebagai pemimpin yang bertanggungjawab terhadap mereka yang di bawah pimpinannya dapat dilihat dalam diri Rasulullah SAW.

Baginda SAW adalah contoh terbaik dalam semua aspek kepemimpinan. Allah berfirman bermaksud: “Sesungguhnya bagi kamu pada diri Rasulullah SAW adalah contoh ikutan terbaik, iaitu orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula banyak menyebut dan mengingati Alah.” (Surah al-Ahzab, ayat 21)

No comments: