Saturday, March 8, 2008

Pengundi dinasihat tak terpengaruh umpatan

Oleh Hasliza Hassan

PERBUATAN mengumpat adalah satu tindakan negatif dan diterima umum sebagai perbuatan dilarang agama.

Amat dukacita apabila kegiatan mengumpat berlaku dalam masyarakat. Perbuatan mengumpat yang sepatutnya dilarang, dilakukan terutama umat Islam.

Perkataan mengumpat itu sendiri kurang senang didengar kerana dianggap sebagai tabiat buruk walaupun menjadi kegemaran dan boleh dikatakan dalam sehari, akan ada waktunya seseorang akan mengatakan sesuatu berunsur mengumpat.

Selalunya perbuatan mengumpat bersangkutan dengan kehormatan dan peribadi seseorang yang menimbulkan keaiban kepada orang diumpat. Sedar tidak sedar, perbuatan mengumpat juga menampakkan keburukan orang yang bercerita perihal orang lain itu.

Perbuatan mengumpat dicela keras Allah dalam firmannya bermaksud: "Janganlah sesetengah daripada kamu semua itu mengumpat sesetengahnya. Apakah seseorang itu suka makan daging saudaranya dalam keadaan sudah mati, tentulah kamu semua tidak menyukainya yang sedemikian itu." (Surah al-Hujurat, ayat 12)

Rasulullah SAW juga berpesan supaya kita menjaga lidah mengenai hal orang yang membuka rahsia orang lain dalam sabda Baginda bermaksud: "Wahai kumpulan orang yang beriman dengan lidahnya, tetapi tidak masuk ke dalam jiwanya! Janganlah kamu mengumpat orang Islam dan janganlah mengesan atau mencari-cari rahsia mereka kerana barang siapa mengesan rahsia mereka, Allah akan buka rahsianya. Dan barang siapa Allah buka rahsianya, maka dimalukan dia dalam rumahnya (sekali pun dirahsiakannya)."

Alangkah sedihnya apabila perbuatan umat Islam suka mengumpat, kutuk mengutuk, kata mengata. Malah, amalan itu boleh berjangkit dan menjadi ikutan jika orang yang suka mengumpat itu mempunyai kedudukan dalam masyarakat.

Maka jadilah apa yang selalunya berlaku, cerita pada mulanya pendek akhirnya menjadi berjela dan kisah awalnya membosankan, menjadi lebih dramatik, selepas ditambah elemen sensasi serta suspen. Sedangkan, ada antaranya bukan berdasarkan fakta, tetapi hanya khabar angin atau cakap-cakap mulut saja.

Oleh itu, sewajarnya pandangan serta pendapat Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin mengenai fenomena yang kerap melanda sepanjang tempoh kempen pilihan raya umum kali ini perlu diberi perhatian.

"Asas mengumpat adalah haram kecuali jika darurat untuk selamatkan yang lebih besar. Contohnya jika terbukti pemimpin itu rasuah dan ia bukan sekadar khabar angin saja, maka perkara itu perlu diberitahu.

"Jika pemimpin terbabit dengan jenayah dan ada bukti, perkara itu perlu diberitahu kerana jika rakyat memilih pemimpin berkenaan, dikhuatiri akan memberi keburukan kepada mereka di kemudian nanti," katanya.

Bagaimanapun katanya, pendedahan itu perlu dilakukan dalam keadaan sangat terhad iaitu demi kepentingan awam, bukan dengan niat menyerang peribadi seseorang kerana itu tidak dibolehkan oleh Islam.

Dr Asri berkata, pemimpin tidak kira apa latar belakangnya sama ada tok guru, profesional atau siapa saja perlu membuat kenyataan yang baik dan mengajak orang ramai ke jalan kebaikan.

Sebab itu katanya, dalam kenyataan yang dibuat sebelum ini, beliau meminta pengundi yang semakin matang pemikiran mereka supaya memilih calon pemimpin yang dirasakan dapat membantu memimpin kepada keadaan yang lebih baik.

"Saya sendiri sukar untuk membuat kenyataan kerana akhirnya pengundi sendiri yang perlu berhati-hati apabila membuat pilihan nanti. Apa yang boleh saya katakan, banyak isu lebih kepada isu kepartian, mungkin berbunyi agama, tetapi sebenarnya isu kepartian," katanya.

Jawapan Dr Asri mengenai isu masuk syurga, katanya, undi ada nilai dosa dan pahala kerana jika pengundi memilih pemimpin yang diketahui terbabit dengan perbuatan tidak baik seperti rasuah, tetapi tetap memilih dan kesannya bahaya kepada masyarakat, itu dosa.

Begitu juga katanya jika pengundi memilih pemimpin yang dipastikan berjuang untuk rakyat yang dipimpin dan natijahnya selepas dipilih memang beliau berjuang untuk kebaikan rakyat, itu pahala kepada mereka.

Justeru katanya, dalam banyak hal, pengundi atau rakyat yang perlu mengambil tindakan akhir dan beliau menasihatkan mereka supaya berhati-hati serta tidak terpengaruh dengan peperangan umpat-mengumpat yang berlaku sebelum ini.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sesungguhnya Imam (pemimpin, pembesar atau penguasa) itu adalah bagaikan perisai, di mana orang berperang memakai perisai dan menjaga diri dengannya. Jika Imam memerintahkan supaya bertakwa kepada Allah dan berlaku adil, dia mendapat pahala kerananya dan jika dia memerintahkan selain itu maka dia mendapat seksa."

No comments: