Wednesday, March 5, 2008

Iqra: Panduan Al-Ghazali mantapkan jiwa remaja

Judul: Tip-tip Efektif Pimpinan Rohani Al-Ghazali Buat Remaja
Penulis: Deden Himawan
Penerbit: PTS Millennia Sdn Bhd
Pengulas: Hasliza Hassan
Harga: RM14.90 (Semenanjung) RM17.90 (Sabah/Sarawak)

SIAPAKAH Al-Ghazali menjadi pembuka tirai kepada perkenalan dengan tokoh kontroversi yang menjadi kekaguman umat Islam, tetapi ada kalanya turut dihina dalam buku Tip-tip Efektif Pimpinan Rohani Al-Ghazali Buat Remaja karya penulis Indonesia, Deden Himawan.

Hakikatnya, bukan hanya dalam dunia Islam, pengaruh Al-Ghazali yang terkenal dengan nama Latin Algazel turut meresap di kalangan ilmuwan Barat, di mana buku hasil karya beliau diterjemahkan dalam bahasa Latin.

Kira-kira 100 karya Al-Ghazali yang merangsang dan memberi ilham kepada beberapa ulama bagi menghasilkan karya yang sama hebatnya sudah diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa di negara Islam.

Perselisihan pendapat karya Al-Ghazali menyentuh penggunaan hadis lemah, bahkan yang palsu. Sesetengah ulama tiada masalah dengan perkara itu selagi penggunaan hadis berkenaan tidak berkaitan dengan masalah hukum.

Bagaimanapun, dalam perselisihan pendapat karyanya, Al-Ghazali berjaya dalam beberapa perkara terutama yang menggabungkan dimensi mistik daripada agama diwakili tasauf dengan dimensi lahir bersumber hukum syariat menjadikan ajarannya selalu dikatakan sebagai tasauf yang bersyariat.

Menetapkan sasaran kepada kumpulan remaja, buku Tip-tip Efektif Pimpinan Rohani Al-Ghazali Buat Remaja yang dimulakan dengan riwayat tokoh terkenal itu diikuti dengan bab kedua yang membawa pembaca memahami tasauf menurut perspektif Al-Ghazali.

Antara isu dibincangkan ialah erti dan rahsia tasauf, tasauf berdasarkan syariat, kisah sufi dan tasauf memandang dunia, iman menurut pandangan tasauf dan konsep tuhan menurut tasauf.

Menariknya, cara Deden Himawan mendekati kelompok pembacanya secara bercerita, ada kalanya beliau bertanyakan soalan serta memberikan jawapan seolah ada interaksi antaranya dengan pembaca.

Begitulah beliau memulakan kisah keraguan yang menjadi titik tolak kepada pencarian kebenaran hakiki oleh Al-Ghazali. Walaupun bermula dengan kebingungan dan keraguan, Al-Ghazali yakin kebenaran hakiki pasti tercapai.

Semua itu diceritakan Al-Ghazali dalam kitab Munqidz seperti dibincangkan dalam buku Tip-tip Efektif Pimpinan Rohani Al-Ghazali Buat Remaja dalam bab tiga mengenai Konsep Pengetahuan dan Cara Mendapatkannya Menurut Pandangan Al-Ghazali.

Mengenali Al-Ghazali lebih dekat membawa pembaca meneroka banyak lagi kisah dikaitkan dengan tokoh terkemuka itu serta pendekatan beliau membimbing umat Islam memantapkan kerohanian mereka.

Tajuk dibahaskan turut diserikan dengan kartun serta sedutan daripada kitab Munqidz Min al-Dhalal sebagai fakta sokongan bagi memudahkan pemahaman selain menjadi unsur santai sebelum perbincangan diteruskan.

Membelek halaman buku itu satu persatu menemukan kita dengan pelbagai fakta bersifat terus kepada topik perbincangan dan tidak kurang memerlukan pembaca mencari maksud tersirat di sebalik kata-kata tersurat.

Sebagai bahan ilmiah, buku Tip-tip Efektif Pimpinan Rohani Al-Ghazali Buat Remaja bukan saja sesuai untuk remaja yang hati mereka memang ampuh dan memerlukan pedoman, malah sewajarnya turut dibaca dewasa.

Bukan saja untuk mengenali siapa Al-Ghazali atau mengkaji hasil penulisannya, tetapi juga sebagai santapan rohani yang akan menguatkan lagi keimanan serta melatih minda supaya rajin memikirkan apa yang ingin dicari dalam kehidupan seterusnya menetapkan matlamat ke arah mencapainya.

No comments: