Monday, March 3, 2008

Projek sekolah rendah agama diutama

Oleh Hasliza Hassan




UNTUK SYIAR ISLAM: Dr Mohamad Khir melihat pelan Sekolah Rendah Agama Dusun Nanding pada majlis pecah tanah sekolah itu, baru-baru ini. Turut memerhati (dari kiri) Pengarah Jais, Datuk Mohd Khusrin Munawi, Zainal Abidin dan Ismail.

Kerajaan tambah SRA ikut keperluan, permintaan penduduk Islam setempat

PENDIDIKAN Islam tetap menjadi teras dalam program memantapkan mutu pendidikan di Selangor dan pelbagai usaha dilaksanakan bagi memenuhi keperluan terutama kepada pelajar sekolah rendah agama (SRA).

Justeru, bagi memenuhi keperluan masyarakat yang mahukan anak mereka mendapat didikan agama sempurna, kerajaan melalui Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) cuba menyediakan SRA di kawasan dirasakan sesuai mengikut permintaan berdasarkan jumlah pelajar.

Penyelia Kanan Tertinggi Pengurusan Pendidikan Islam Daerah Hulu Langat, Ruzmi Mohd Rawi, berkata pembukaan taman perumahan baru dengan kepadatan penduduk yang tinggi menyebabkan keperluan kepada SRA turut bertambah.

Katanya, permintaan penubuhan SRA terus meningkat kerana ibu bapa sekarang ini mahukan tradisi anak mendapat pendidikan yang seimbang di sekolah kebangsaan dan sekolah agama seperti mereka lalui dulu diteruskan.

"Memang menjadi hasrat kita menyediakan SRA bagi memenuhi kehendak masyarakat yang menyedari kepentingan anak mereka mendapat didikan agama seperti fardu ain, fikah, akhlak, bahasa Arab dan al-Quran.

"Bagaimanapun, bukan semua tempat kita boleh bina SRA memandangkan faktor tanah serta kos pembinaan yang tinggi," katanya yang ditemui pada majlis pecah tanah Sekolah Rendah Agama Dusun Nanding, baru-baru ini.

Majlis itu disempurnakan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo. Hadir sama, Pegawai Daerah Hulu Langat, Zainal Abidin A'ala; Pengerusi Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP), Datuk Markiman Kobiran dan calon Barisan Nasional (BN) DUN Dusun Tua, Ismail Sani.

Pembinaan sekolah yang mempunyai dua blok bangunan tiga tingkat dengan 20 bilik darjah itu menelan belanja RM7.7 juta dan antara 40 sekolah baru yang dibina di Selangor.

Pada masa ini, penduduk Sri Nanding serta taman perumahan berdekatan menghantar anak mereka mengikuti pengajian kelas agama di Kafa Integrasi al-Munir, Taman Sri Nanding yang terletak dalam kawasan surau taman berkenaan.

Ruzmi berkata, perancangan pembinaan SRA di Dusun Nanding dibuat atas permohonan penduduk kawasan itu beberapa tahun lalu tetapi projek itu tertangguh disebabkan proses pengambilan tanah dan kos pembinaan yang bertambah.

Beliau berkata, sepanjang tempoh itu pelajar di kawasan berkenaan meneruskan pengajian agama di SRA yang paling hampir dengan taman perumahan mereka atau di sekolah Kafa Integrasi.

"Kami bersyukur kerana hasrat menyediakan SRA di kawasan ini akhirnya menjadi kenyataan dan Pejabat Agama Daerah Hulu Langat yang bertanggungjawab dari segi pengurusan berusaha memastikan pelajar mendapat didikan terbaik.

"Cuma kita harap ibu bapa dan pelajar sabar menantikan bangunan baru nanti yang bakal memberi keselesaan kepada mereka dan guru dalam usaha membina modal insan cemerlang untuk agama, bangsa dan negara," katanya.

Sementara itu, Ismail berkata, sekolah yang dijangka siap dalam tempoh dua tahun itu menunjukkan kerajaan sentiasa prihatin dan berusaha memenuhi hasrat masyarakat terutama yang membabitkan bidang pendidikan yang menjadi agenda penting.

Katanya, sektor pendidikan adalah pelaburan jangka panjang dalam usaha mewujudkan masyarakat berilmu dan melahirkan tenaga kerja yang produktif serta berpengetahuan, selaras pembangunan pesat negara.

"Kerajaan berusaha menyediakan kemudahan pembelajaran yang kondusif bukan saja untuk sekolah kebangsaan, juga sekolah agama yang menjadi teras kepada usaha melahirkan generasi akan datang yang berdaya saing, berketrampilan dan berakhlak mulia.

"Bagi SRA Dusun Nanding, kesulitan yang kita hadapi ialah peningkatan kos yang asalnya hanya RM4 juta tetapi meningkat sekali ganda. Bagaimanapun, segala usaha yang dilaksanakan kerajaan negeri melalui Jais, pembinaan sekolah ini akhirnya dapat dimulakan tidak lama lagi," katanya.

No comments: