Saturday, August 2, 2008

Bersedekah kerana glamor hanya sia-sia

Oleh Ahmad Sabki Mohd Tahir

Niat tulus tentukan ganjaran pahala walaupun pemberian sekecil biji kurma

MENURUT Syaikh Ahmad Farid dalam bukunya Tazkiyatun Nufus, menurut Umar bin Khattab, amal paling utama adalah melaksanakan kewajipan daripada Allah, bersikap warak terhadap yang diharamkan-Nya dan meluruskan niat untuk mendapatkan pahala di sisi Allah.

Sehubungan itu, untuk mendapat pahala dalam hidup ini cukup mudah. Senyum pada orang dapat pahala. Beri salam dan jawab salam pun dapat pahala. Pendek kata, setiap pekerjaan dilakukan untuk kebaikan orang lain dengan niat ikhlas akan diberi ganjaran pahala oleh Allah.

Membuang batu di tengah jalan untuk memudahkan orang lalu dengan selesa dikira membuat kebaikan untuk orang lain. Bersedekah membantu si miskin atau jiran ditimpa musibah juga akan diberi pahala. Allah sayang hamba-Nya yang suka membelanjakan hartanya ke jalan Allah.

Abu Hurairah meriwayatkan daripada Rasulullah SAW bahawa barang siapa bersedekah walaupun hanya sekecil biji buah kurma, tetapi dengan syarat harta disedekahkan itu benar-benar suci, maka Allah mula memelihara sedekah itu seperti mana kita memelihara anak sehinggalah sedekah dapat dihimpunkan dan menjadi sebesar gunung.

Bersedekah adalah amalan mulia. Banyak kelebihan bagi mereka yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah dengan syarat mereka lakukan itu semata-mata ingin mendapatkan cinta dan keredaan Allah.

Ertinya bersedekah bukanlah untuk mendapatkan nama dan glamor. Andainya bersedekah dengan tujuan untuk menonjolkan nama dan mencari glamour saja, maka kebajikannya (bersedekah) itu akan hancur dan dianggap ia melakukan dosa.

Allah berfirman bermaksud: "Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah dan janganlah menjatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan. Dan berbuat baiklah (hendaklah kamu melaksanakan perbelanjaan itu dengan cara yang baik) kerana sesungguhnya Allah menyukai orang yang berbuat baik." (Surah al-Baqarah, ayat 195)

Firman Allah lagi bermaksud: "Wahai orang beriman, belanjakanlah (di jalan Allah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepadamu sebelum datangnya hari yang pada hari itu tidak ada lagi jual beli dan tidak ada lagi persahabatan akrab dan tidak ada lagi syafaat (melainkan dengan izin Allah)." (Surah al-Baqarah, ayat 254)

Kebiasaannya orang yang bersedekah adalah daripada kalangan yang berada dan mempunyai sumber kewangan mengizinkan. Bagaimanapun, itu tidak bermakna mereka yang tidak mempunyai kewangan cukup tidak boleh bersedekah.

Islam adalah agama indah dan sempurna. Bersedekah bukan saja dengan wang kerana banyak untuk mendapatkan pahala sedekah. Salah satu ialah dengan niat kerana niat boleh membuatkan amalan kecil menjadi besar, dan banyak juga amalan besar menjadi kecil kerana niat.

Bersedekah dengan niat ini, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sesungguhnya dunia ini bagi empat golongan. Pertama, hamba yang dikurnia Allah harta dan ilmu. Dengan harta dan ilmunya itu ia bertakwa kepada Tuhannya dan menyambung silaturahim. Ia mengetahui bahawa Allah memiliki hak atas harta dan ilmunya itu. Inilah kedudukan paling utama. Kedua, hamba dikurnia Allah ilmu dan tidak dikurniakan harta, akan tetapi ia memiliki niat yang tulus. Ia berkata: Seandainya aku memiliki harta, nescaya aku akan beramal seperti diperbuat si fulan (orang pertama). Dengan niatnya itu maka pahala kedua hamba ini sama. Ketiga, hamba dikurnia Allah harta, tapi tidak dikurnia ilmu. Ia hamburkan hartanya tanpa ilmu dan tidak mahu bertakwa kepada Tuhannya serta tidak menyambung silaturahim.

Demikian pula, ia tidak mengetahui bahawa Allah memiliki hak atas hartanya itu. Maka ia memiliki kedudukan paling rendah. Keempat, seorang hamba yang tidak dikurnia Allah harta atau pun ilmu. Lalu ia berkata: Seandainya aku memiliki harta, nescaya aku akan menghamburkannya seperti diperbuat si fulan (orang yang ketiga). Dengan itu, maka keduanya memiliki dosa yang sama." (Hadis riwayat al-Tirmidzi dan disahihkan Syaikh al-Albani dalam Tahqiq Misykatul Mashabih)

Jelaslah kepada kita betapa niat memainkan peranan penting. Dengan niat yang baik, kita memperoleh kedudukan setara dengan orang yang mempunyai harta, mengetahui harta itu hak Allah dan membelanjakannya pula ke jalan Allah serta menyambung silaturahim.

Maknanya, apabila seseorang itu mempunyai niat yang tulus untuk menggunakan atau membelanjakan hartanya ke jalan Allah andai kata Allah memberinya harta, maka niat itu dapat menghantar dirinya untuk mendapatkan pahala sama dengan orang kaya yang bersedekah.

Oleh demikian, kita seharusnya sentiasa memasang niat dalam hati untuk bersedekah walau pun kenyataannya tidak memungkinkan kita bersedekah seperti dilakukan mereka yang berharta. Tanamkan niat dulu dan apabila dikurniakan rezeki nanti, penuhi niat itu. Jangan hanya memasang niat, tetapi tidak ada hasrat memenuhinya.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sesungguhnya Allah menetapkan kebaikan dan keburukan serta menjelaskannya dalam kitab-Nya. Barang siapa sudah berniat berbuat kebaikan, namun tidak jadi mengerjakannya, maka akan dituliskan untuknya satu kebajikan yang sempurna. Jika kemudian dia benar-benar mengerjakannya, maka Allah akan menuliskan untuknya 10 hingga 700 kebaikan, bahkan boleh lebih banyak lagi. Barang siapa yang sudah berniat untuk berbuat keburukan, namun tidak jadi mengerjakannya, maka akan dituliskan untuknya satu kebaikan yang sempurna. Jika kemudian dia benar-benar mengerjakannya, maka Allah akan menuliskan satu keburukan untuknya." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

No comments: