Wednesday, August 20, 2008

Iqra: Mencari 'ubat' ketenangan

Judul: Tips Mencapai Ketenangan Jiwa Mengatasi Gelisah

Penulis: Ilyas Mohammad Umar

Penerbit: Pustaka Azhar

Pengulas: Hasliza Hassan

Harga: RM8

PENYAKIT kegelisahan yang juga dipanggil kemurungan adalah penyakit biologikal (jiwa hayat) yang tidak pernah memilih orang miskin, kaya, kanak-kanak atau dewasa. Sebaliknya, ia menimpa sesiapa saja dan pada bila-bila masa.

Banyak punca penyakit ini antaranya faktor keturunan, persekitaran, punca pemakanan, hasil melawan hukum alam dan unsur ghaib. Kesannya terhadap perkembangan sosial juga berat kerana menyebabkan seseorang itu cepat marah serta suka meminggirkan diri.

Buku Tips Mencapai Ketenangan Jiwa Mengatasi Gelisah membincangkan mengenai penyakit kemurungan serta menyediakan kaedah mengatasi masalah itu melalui pelbagai pendekatan termasuk moden dan ajaran Islam.

Sesungguhnya, setiap penyakit itu ada ubatnya dan bagi yang menghadapi kemurungan atau perasaan gelisah perlu memberi perhatian serta berusaha menyembuhkan penyakit itu sendiri melalui ikhtiar daripada dalam jiwa.

Ini termasuk mendekatkan diri kepada Allah dengan bertaubat kerana mungkin punca kepada penyakit gelisah yang dihadapi disebabkan maksiat atau kesalahan yang kita lakukan kepada Allah dan orang di sekeliling.

Bahagian kedua buku ini menekankan bahawa mengenal Allah adalah penawar mengatasi kegelisahan kerana kehidupan manusia akan menjadi tenang dan bahagia apabila mereka mengenal Penciptanya serta dapat menyempurnakan diri dengan tuntutan diwajibkan terhadapnya.

Al-Quran sebenarnya menawarkan pelbagai kaedah untuk mengatasi masalah murung menerusi wirid harian, mingguan dan bulanan selain pembacaan ayat Kursi, Yasin, al-Waqiah dan banyak lagi supaya umat Islam tidak lupa kepada nikmat wahyu yang diturunkan untuk mereka.

No comments: