Wednesday, August 20, 2008

Iman mantap bentuk keinsanan mulia

Oleh Mohd Adid Ab Rahman

Kecintaan sejati terhadap Allah, Rasul rangsang manusia buat kebaikan

KEIMANAN yang mantap dan tegak di dada akan mendorong seseorang itu menjadi insan berkualiti tinggi, sentiasa menjaga dan menghargai maruah diri. Menjadi insan berguna bukan saja kepada diri sendiri, keluarga malah masyarakat serta dipandang mulia oleh Allah.

Kemurnian iman memantulkan sinar kemuliaan pada perwatakan keperibadian dan memiliki sikap yang cantik, percakapan baik, perbuatan atau amalan menarik selari dengan tuntutan agama.

Inilah akhlak mulia yang mencerminkan keimanan seseorang. Sesungguhnya antara iman dan akhlak mempunyai hubungan yang tidak dapat dipisahkan.

Bagi orang yang benar-benar beriman, paling ketara sekali ialah rasa kecintaannya terhadap Allah serta Rasul begitu mendalam dan tidak mungkin berbelah bagi. Sesungguhnya kecintaan itu muncul setelah hati benar-benar mengetahui serta mengenali Allah dan Rasul-Nya. Inilah yang disebutkan orang yang makrifat kepada Allah dan Rasul.

Makrifat kepada Allah bermakna memahami sifat kesempurnaan-Nya yang wajib, harus dan mustahil. Hal ini akan memancarkan pelbagai perasaan baik, sifat mahmudah dan dorongan untuk selalu berbuat kebajikan.

Sementara makrifat kepada Rasul pula bermakna mengetahui adanya manusia mulia yang menjadi pilihan Allah untuk menyampaikan risalah-Nya serta menjadi contoh dan ikutan bagi seluruh manusia.

Manusia yang menumpahkan cintanya kepada Allah dan Rasul akan selalu berusaha dengan penuh kerelaan untuk membuktikannya dengan amalan baik. Semua amalan sunat atau fardu adalah dalam rangka memperham-bakan diri kepada Allah dan menyatakan ketaatan terhadap Rasul.

Beginilah sikap yang menjadi pilihan seorang mukmin sejati. Allah menegaskan dalam firman yang bermaksud: "Dan tidaklah patut bagi lelaki mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) mengenai urusan mereka. Dan sesiapa menderhaka Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya dia sudah sesat, sesat yang nyata." (Surah al-Ahzab, ayat 38)

Oleh itu, kita dapati orang yang beriman pasti mengutamakan kecintaannya kepada Allah dan Rasul-Nya daripada segala-galanya seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Kalian tidak beriman, sehingga kalian mencintai aku lebih dari mencintai ayahnya, puteranya dan dari seluruh umat manusia." (Hadis riwayat Bukhari dari Anas)

Dengan adanya kekuatan iman, seseorang akan sentiasa mengisi masa sepanjang perjalanan hidupnya (tanpa mengira keadaan sibuk, lapang, senang ataupun susah) dengan melakukan ibadat bersungguh-sungguh, sempurna, istiqamah dan ikhlas.

Konsep ibadat dalam Islam tidak hanya sekadar di masjid, tetapi mencakupi semua aktiviti kehidupan. Apabila dilakukan semata-mata ikhlas kerana Allah, maka pekerjaan itu dikira sebagai ibadat.

Pengarang buku 'Keajaiban Ibadah', Mukhlas Asy-Syarkani Al-Falahi pernah mengungkapkan: "Semua aktiviti manusia yang menuju kepada keredaan Ilahi. Semua ibadat dinilai daripada niatnya, Allah tidak memandang besar dan kecilnya perbuatan, tetapi yang dilihat pertama sekali adalah niatnya. Dengan demikian suatu amalan termasuk dalam ibadat adalah dilihat sejauh mana niatnya. meskipun pekerjaan itu kecil, jika diniatkan sebagai ibadat, maka jadilah ibadat, tetapi pekerjaan yang besar, apabila tidak diniatkan dengan ibadat, maka ia tidak termasuk ibadat..."

Justeru, dapat kita fahami bahawa seorang mukmin pasti akan melakukan sesuatu urusan atau pekerjaan itu bersandar keikhlasan kepada Allah semata-mata kerana ibadat bukanlah menjauhi pekerjaan bersifat duniawi.

Allah menyeru manusia supaya menseimbangkan tuntutan kehidupan di dunia dan akhirat. Allah berfirman yang bermaksud: "Hendaklah tuntut kampung akhirat dengan (kekayaan) yang diberikan Allah kepada engkau dan janganlah engkau lupakan bahagian (nasib) engkau dari dunia." (Surah al-Qashash, ayat 77)

Demikianlah gambaran sikap seorang mukmin, yang sentiasa menjaga hubungannya dengan Allah melalui amalan soleh. Mereka ini akan mendapat perlindungan dan rahmat Allah di akhirat nanti seperti firman-Nya yang bermaksud: "Barang siapa yang mengharap akan menemui Allah, maka beramal solehlah dan janganlah musyrik dalam ibadat kepada Rabnya dengan sesiapapun." (Surah al-Kahfi, ayat 110)

Akhlak orang beriman sangat suka kepada perbuatan baik yang seiring dengan syariat, menghayati ajaran Islam dalam kehidupannya serta menggalakkan orang lain melakukan kebaikan. Corak kehidupan seperti ini dimaksudkan Rasulullah SAW sebagai 'khairun ummah'.

Firman Allah yang bermaksud: "Adalah kamu sebaik-baiknya umat yang dilahirkan bagi seluruh manusia, supaya kamu menyuruh membuat kebajikan dan melarang daripada perbuatan mungkar, serta beriman kepada Allah." (Surah ali Imran, ayat 110)

Ternyatalah iman menjadi dasar pembentukan akhlak mulia seorang Muslim sejati. Oleh demikian, setiap mukmin seharusnya insaf dan terus memantapkan iman dengan cara melawan godaan hawa nafsu, memperbanyak amalan sunat dan selalu memikirkan kebesaran serta keagungan Allah melalui alam ciptaan-Nya.

No comments: