Saturday, August 2, 2008

Ibu 'sekolah pertama' setiap anak

Oleh Hashim Ahmad

ABU Hurairah berkata, seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW. Dia berkata: "Ya Rasulullah, siapa orang yang paling berhak mendapat kebaikanku? Rasulullah SAW menjawab: Ibumu. Dia bertanya: Kemudian siapa? Rasulullah SAW menjawab: Ibumu. Dia bertanya: Kemudian siapa? Rasulullah SAW menjawab: Ibumu. Dia bertanya: Kemudian siapa? Rasulullah SAW menjawab: "Kemudian bapamu."

Sebahagian ulama berkata: "Hal itu terjadi kerana ibu memiliki tiga perkara sangat mahal yang tidak dimiliki bapa iaitu mengandung, melahirkan dan menyusukan."

Firman Allah bermaksud: "Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyusuinya adalah tiga puluh bulan." (Surah al-Ahqaf, ayat 15)

Satu hakikat lagi yang tidak diperdebatkan ialah masa diperlukan oleh seorang anak untuk berdikari daripada zaman kanak-kanaknya lebih panjang berbanding makhluk lain. Ibu yang melatih anaknya untuk duduk, berdiri dan berjalan.

Hakikat inilah yang melahirkan ungkapan bahawa 'ibu adalah sekolah pertama' bagi setiap anak. Ibu adalah sekolah pertama sementara pendidikan menjadi tanggungjawab sebagai ketua keluarga.

Abu Hurairah berkata, Nabi SAW bersabda bermaksud: "Wanita dinikahi kerana empat perkara, hartanya, kedudukannya, kecantikannya dan agamanya. Pilihlah pemilik agama nescaya kamu beruntung." (Hadis riwayat Muttafaq alaihi)

Oleh kerana ibu sekolah pertama maka dia dituntut memiliki kemahiran asas supaya dapat memainkan peranan secara positif dan bererti kepada anaknya. Antara kemahiran perlu ada pada ibu ialah:

l Kemampuan memberi asas agama khususnya berkaitan dengan ibadah yang menjadi harian seperti wuduk, solat dan doa untuk setiap amalan.

l Kemampuan asas membaca, menulis, mengira disertai pengetahuan mengenai cara pengajarannya kepada anak.

l Kemampuan asas bermain secara mendidik kerana dunia anak adalah dunia bermain dan tidak semua permainan memiliki nilai positif. Di sinilah tanggungjawab ibu memilih dan memantau.

l Pengetahuan asas mengenai akhlak yang baik dan cara penamaan pada anak.

l Pengetahuan asas mengenai perkembangan anak. Hal ini untuk mengoptimumkan pertumbuhan anak sehingga dia menjadi anak yang sihat fizikal serta mental.

Justeru, ibu sebagai sekolah pertama anak perlu mempersiapkan diri dengan semua kemahiran supaya dapat melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna dan jangan serahkan urusan itu sepenuhnya kepada pembantu rumah.

Kerjaya bukan alasan membolehkan ibu menafikan tugas di rumah termasuk mendidik anak.

Peranan dan kedudukan ibu tidak boleh diganti oleh nenek lebih-lebih pembantu. Islam menyeru wanita Muslimah supaya sentiasa memberi perhatian kepada tugas mendidik dan membimbing anak dan bagi yang bekerja, perlu bijak membahagikan masa.

Walau sesibuk mana, masa serta perhatian ibu hendaklah tetap di rumah seperti mana seruan Islam melalui firman Allah bermaksud: "Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu." (Surah al-Ahzab: Ayat 33)

Seruan ini selain mengingatkan ibu akan tanggungjawab mereka, ia juga bagi membantu masyarakat mengelak daripada berlaku gejala tidak sihat disebabkan kesibukan ibu bapa hingga terlupa akan tanggungjawab menjaga serta mendidik anak.

No comments: