Saturday, August 23, 2008

Golongan musyrik mudah dikuasai syaitan

IBNU Qayyim dalam bukunya, Pelindung Hati Dari Buruan Syaitan menyatakan syaitan menggoda dari semua arah. Katanya syaitan bersumpah: "Aku akan perdayakan manusia dari arah atas, depan, belakang, kanan dan kiri mereka."

Sesungguhnya, syaitan sentiasa menyesatkan anak Adam dengan pelbagai cara. Bukan saja golongan kafir, Muslim yang lemah, manusia biasa, penguasa, orang jahil, orang alim, wali Allah sehingga nabi dan rasul juga tidak terlepas daripada agenda syaitan.

Bagaimanapun, syaitan tidak dapat menguasai orang Mukmin yang sentiasa memohon perlindungan daripada Allah serta orang mukmin yang menghindar sifat marah dan sentiasa sabar.

Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya syaitan tiada mempunyai kekuasaan atas orang beriman serta tawakal kepada Tuhannya. Sebaliknya ia hanya mampu menguasai ke atas orang yang mengikuti (jejaknya dan orang mempersekutukan Allah dengan dia.” (Surah an-Nahl, 99-100)

Pada ayat itu terkandung dua pengertian iaitu pertama, syaitan tidak mampu menguasai ahli tauhid yang ikhlas dan bertawakal. Kedua, syaitan akan bertindak sebagai raja yang berkuasa ke atas orang musyrik dan orang yang bekerjasama atau bersekutu dengannya.

Oleh itu, sesiapa yang musyrik dan cuba bekerjasama dengan syaitan, maka sudah semestinya ia akan diperhambakan.

Baginda bersabda bermaksud: “Aku berlindung dengan keredaan-Mu kemurkaan-Mu, Aku berlindung dengan kemaafan-Mu dari seksa-Mu dan Aku berlindung dengan-Mu.” (Hadis riwayat Muslim, Tarmizi, An-Masai, Ibnu Majah dan Abu Daud dari Saidatina Aisyah)

Kebelakangan ini banyak kes mengenai gangguan syaitan seperti kejadian histeria yang berlaku kepada pelajar sekolah. Kewujudan syaitan memang diyakini tetapi persoalan kini sejauh mana umat Islam berjaya melepaskan diri daripada pengaruh syaitan.

Jawapannya adalah keimanan dan hati suci yang meyakini tiada makhluk dapat memberikan manfaat atau mudarat. Hidup dan mati hanya bergantung kepada Allah.

No comments: