Wednesday, August 27, 2008

Manusia sukar nikmati bahagia selagi keimanan belum mantap

Oleh Wan Abd Rahim Wan Mohamad

Tokoh tersohor akui jalan kebenaran perlu bermula dengan hati tulus

SEMUA orang inginkan kebahagiaan dalam apa juga perkara di dunia ini. Buddhisme mengemukakan teori kebahagiaan antaranya melalui persiapan untuk semadi dengan jalan lurus, cinta kepada kebenaran, kehalusan dan tulus hati.

Aristotle pula memandang kebahagiaan sebagai sesuatu yang tertinggi dalam penghidupan. Formula kebahagiaan menurut Aristotle ialah harus memiliki harta secukupnya, membina persahabatan dan menegak keadilan. Beliau berkata: "Kebaikan bukan untuk kebaikan, melainkan kebaikan untuk merasai kebahagiaan."

Sesuai pula dengan pandangan tiga kelompok Pithagoras, Socrates dan Aristotle bahawa bahagia itu terbentuk daripada empat sifat utama iaitu, hikmah, keberanian, kehormatan dan keadilan.

Seorang pujangga Russia yang terkenal dan berpengaruh sebelum pemerintahan komunis di Kesatuan Soviet iaitu Leo Tolstoy pernah mengutarakan mengenai kebahagiaan. Katanya: "Ada pun kebahagiaan yang sejati ialah mencintai sesama manusia seperti mana mencintai diri sendiri maka amanlah dunia teraturlah pergaulan hidup, tersebarlah perdamaian dan tersingkirlah perbalahan hingga semua orang berasa dirinya untuk kepentingan masyarakat."

Sesetengah orang menganggap kebahagiaan itu adalah kepuasan hidup. Winano Surachmad dan Prof R Murray Thomas juga pernah menukilkan: "Seseorang yang memiliki kemampuan, keterampilan dan kesempatan untuk memenuhi keinginannya, penghargaan, jaminan dari bahaya dan lain-lain adalah manusia yang berbahagia."

Ada juga sesetengahnya menganggap kebahagiaan itu terletak pada kewibawaan, pangkat, kedudukan dan nama yang tersohor. Namun walau apapun yang dicetuskan, kebahagiaan masih tetap menjadi suatu pencarian.

Pujangga pernah berkata: "Orang yang mencapai kebahagiaan sebenarnya ialah orang yang mempunyai keperibadian kuat, selalu berusaha mencapai tujuan tertentu yang mulia dan dorongannya tidak bertentangan dengan kemanusiaan."

Berkata juga Imam al-Ghazali: "Menempuh jalan menuju kebahagiaan adalah kemantapan hati orang yang cerdik, sedangkan meremehkan kebahagiaan adalah kelalaian orang bodoh."

Sebenarnya, fitrah dan kecenderungan manusia yang diciptakan Allah SWT ialah untuk mencari kebahagiaan dan menikmati ketenangan hidup. Namun ia tidak mungkin tercapai tanpa iman.

Firman Allah yang bermaksud: "Lantaran itu, bukankah tidak ada yang lebih zalim daripada orang yang mengadakan pendustaan atas nama Allah atau mendustakan ayat-Nya? Sesungguhnya tidaklah akan berbahagia orang yang berdosa." (Surah Yunus, ayat 17)

Jelaslah, iman sebagai faktor utama yang memungkinkan seseorang itu berbahagia seperti tersurat dalam firman Allah SWT yang bermaksud: "Sesungguhnya berbahagialah orang yang beriman." (Surah al-Mukminun, ayat 1)

Firman Allah SWT lagi yang bermaksud: "Mereka berbahagia, bergirang hati kerana memperoleh nikmat dan kurnia dari Allah dan kerana sesungguhnya Allah tidak mensia-siakan ganjaran orang beriman." (Surah ali-Imran, ayat 171)

Iman adalah sebagai permata yang dirasakan nikmat paling agung, kerana itulah jaminan kebahagiaan, ketenangan jiwa dan ketenteraman dalam hidup. Sebaliknya orang yang hati kusut dan kacau akan kehilangan arah tujuan.

Allah SWT berfirman bermaksud: "Orang beriman itu tenteram hati mereka lantaran ingat kepada Allah. Ketahuilah bahawa dengan mengingati Allah itu mententeramkan jiwa." (Surah al-Ra'ad, ayat 28)

Salah satu faktor pembangunan kebahagiaan ialah apabila diperdengarkan ayat dan keterangan Allah SWT maka bertambah keimanan serta ketakwaan. Firman Allah SWT yang bermaksud: "Sesungguhnya orang beriman itu ialah mereka yang apabila disebut nama Allah takutlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-Nya kian bertambah iman mereka, dan kepada Tuhan mereka berserah diri." (Surah al-Anfal, ayat 2)

Kebahagiaan mukmin sebenarnya meliputi dua alam iaitu kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Kebahagiaan bukan hanya pada kepuasan hidup atau harta, pangkat dan kedudukan yang hanya bersifat sementara tetapi suatu kenikmatan kebahagiaan bersifat kekal abadi.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Orang beriman dan beramal soleh adalah kebahagiaan bagi mereka dan tempat kembali yang baik." (Surah ar-Ra'ad, ayat 97)

Kebahagiaan juga bukan hanya berpangkalan pada iman, juga kebahagiaan masyarakat seluruhnya. Kesejahteraan dan kebahagiaan negara akan wujud sempurna jika ditegakkan atas prinsip keimanan. Sebaliknya, jika penduduk negeri itu ingkar dan tidak mengendahkan nilai keimanan, maka akan hilang kemakmuran dan kebahagiaan itu.

Hayati janji Allah SWT dalam firman yang bermaksud: "Allah berjanji kepada mukmin lelaki dan wanita akan menganugerahkan mereka syurga yang mengalir padanya sungai, kekal di dalamnya dan tempat yang baik dalam syurga yang kekal sedang keredaan dari Allah adalah lebih besar, demikian itu adalah suatu kebahagiaan yang besar." (Surah at-Taubah, ayat 72).

No comments: