Sunday, August 3, 2008

Persoalan Agama: Tangani konflik identiti anak sejak kecil

Bersama Jakim

Soalan:

SAYA hairan kerana ada perempuan yang personaliti mereka seperti lelaki; berambut pendek, berpakaian lelaki dan lagak kasar. Pada masa sama, ada pula lelaki berlagak seperti perempuan. Persoalannya adakah mereka hanya bermain dengan perasaan atau secara semula jadi memang begitu.

Saya mempunyai saudara lelaki yang pada mulanya kelihatan lembut tetapi tidaklah sehingga bersolek dan berperwatakan wanita. Bagaimanapun, dia kini berubah sehingga seperti wanita. Apakah pandangan Islam terhadap perbuatan begitu dan pendekatan menanganinya.

Hassanuddin Malik,
Petaling Jaya, Selangor.

Jawapan:

ISLAM melarang perbuatan lelaki menyerupai wanita atau wanita menyerupai lelaki. Larangan ini berdasarkan hadis diriwayatkan Abu Hurairah ra, Nabi SAW bersabda yang bermaksud;

"Empat golongan berada dalam kemurkaan Allah pada pagi dan petang, iaitu lelaki yang menyerupai perempuan, perempuan yang menyerupai lelaki, mereka yang melakukan persetubuhan dengan binatang dan mereka yang melakukan persetubuhan sesama lelaki (homoseksual)."( Riwayat Ibnu Majah, At- Tirmizi, An- Nasa`ie)

Pendekatan psikologi dan kaunseling adalah kaedah terbaik bagi menangani konflik identiti ini. Oleh itu, ibu bapa sebagai guru pertama kepada anak, perlu memainkan peranan penting. Mereka perlu lebih prihatin dalam memantau pembesaran anak agar perubahan yang berkaitan dengan konflik identiti ini dapat ditangani pada peringkat awal lagi.

Antaranya ialah mendidik mereka dengan iman dan akhlak Islam seperti memastikan cara mereka berpakaian, berhias, bercakap, berjalan dan bergaul.

Pengurusan sekolah juga perlu berperanan dalam menangani konflik ini dengan mengadakan aktiviti yang menghalang mereka daripada terjebak dengan kegiatan tidak bermoral seperti mengadakan ceramah mengenai bahaya dan implikasi perbuatan itu. Begitu juga masyarakat, agensi kerajaan dan agensi bukan kerajaan perlu saling bekerjasama bagi menyelesaikan pemasalahan berkenaan.

Selain itu, mereka boleh didakwa melakukan kesalahan mengikut peruntukan undang-undang, contohnya mengikut Seksyen 28, Akta Kesalahan Syariah (Wilayah–wilayah Persekutuan) 1997 (Akta 559) Bahagian IV iaitu kesalahan yang berhubungan dengan kesusilaan.

Sesungguhnya, Allah SWT menciptakan manusia lelaki dan perempuan yang mempunyai keistimewaan tersendiri. Bagi mereka yang sudah terlanjur melakukan perkara diharamkan ini, wajib kembali ke pangkal jalan.

Firman Allah Surah al- Nisa' 4:27 ada menyebut yang bermaksud: "Dan Allah hendak (membersihkan kamu daripada dosa dengan) menerima taubatmu, sedangkan (orang fasik) yang menurut keinginan hawa nafsu (yang diharamkan oleh Allah itu) hendak mendorong kamu supaya kamu menyeleweng (daripada kebenaran) dengan penyelewengan yang besar bahayanya".

No comments: