Saturday, August 16, 2008

Muslim cintakan harta lebih bahaya daripada serigala buas

Oleh Prof Madya Dr Abdul Rashid Ahmad

DUNIA ini penuh dengan fitnah dan ujian. Ia berlaku dalam pelbagai bentuk dan di mana saja. Harta adalah fitnah paling besar kerana tiada siapa boleh terlepas daripadanya. Perkara itu ditegaskan Allah dalam al-Quran

Firman Allah bermaksud: "Dan ketahuilah, bahawa hartamu dan anakmu itu hanya sebagai cubaan (fitnah) dan sesungguhnya pada sisi Allahlah pahala yang besar." (Surah al-Anfal, ayat 28)

Manusia ini jika tiada harta dianggap miskin, jika ada harta dianggap kaya, sedangkan kedua-dua keadaan itu adalah ujian dan cubaan Allah. Orang tiada harta ada dua keadaan, iaitu ada yang reda dan ada yang tamak. Yang pertama itu dipuji dan kedua dicela.

Orang yang ada harta pula ada dua keadaan iaitu ada yang bakhil, kikir kedekut dan ada pula suka berbelanja. Yang satu dicela dan yang satu lagi dipuji. Orang suka berbelanja pula ada dua keadaan, iaitu yang membazir dan ada berjimat cermat. Dipuji ialah yang berjimat.

Firman Allah bermaksud: "Hai orang beriman, janganlah hartamu dan anakmu melalaikan kamu daripada mengingat Allah. Barang siapa yang berbuat demikian, maka mereka itulah orang yang rugi." (Surah al-Munafiqun, ayat 9)

Dalam konteks bahayanya harta ini terhadap seorang Muslim, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Tidaklah serigala yang buas itu jika dilepaskan di kandang kambing lebih berbahaya daripada seorang cintakan pangkat, harta dan kemegahan pada keadaan agama seorang Muslim." (Hadis riwayat al-Tirmizi dan al-Nasa'i)

Maksudnya, daripada perspektif agama, seorang Muslim yang cintakan harta dan pangkat kedudukan itu lebih berbahaya daripada serigala yang berada di kandang kambing. Demikian perbandingan digambarkan Nabi Muhammad SAW bagaimana harta mempunyai pengaruh besar kepada manusia.

Sabda Rasulullah SAW lagi yang bermaksud: "Sebaik-baik harta ialah harta yang berada pada orang yang baik (salih)." (Hadis Riwayat Ahmad dan al-Tabarani)

No comments: