Sunday, August 24, 2008

Persoalan Agama: Harus daging akikah jadi jamuan kahwin

Bersama Jakim

Lebih afdal majlis berasingan, masakan dihantar kepada orang miskin

Soalan:

Saya mendengar pelbagai pandangan mengenai akikah yang diniatkan pada majlis kenduri kahwin. Ada pandangan yang mengatakan boleh dan ada juga tidak. Saya ingin mendapatkan penjelasan yang tepat serta nas dalam hadis atau ayat al-Quran mengenainya.

Hamdan Yahya
Kuantan, Pahang.

Jawapan:

Akikah dari sudut bahasa berasal daripada perkataan 'al-aqqu' yang bermaksud potong. Asalnya ia digunakan dengan makna rambut di kepala bayi ketika dilahirkan dan dinamakan demikian kerana perlu dicukur serta dipotong.

Dari segi syarak, akikah ialah binatang yang disembelih untuk seorang bayi yang berusia tujuh hari, iaitu pada hari ke-7.

Akikah antara ibadat sunat muakad yang perlu dilakukan ibu bapa atau penjaga bayi sebagai tanda kesyukuran terhadap kelahiran dan nikmat Allah SWT berdasarkan sabda Rasulullah SAW bermaksud:

Bagi anak lelaki, disunatkan menyembelih dua kambing, manakala anak perempuan seekor kambing. Ini bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Aisyah, bahawa Baginda memerintahkan sahabat menyembelih dua kambing untuk anak lelaki yang umurnya sama dan untuk anak perempuan seekor kambing. (Riwayat al-Tirmizi).

Ini bergantung kepada kemampuan ibu bapa atau penjaga bayi dengan seekor kambing sudah memadai untuk anak lelaki. Ini dilakukan Rasulullah SAW ketika mengadakan aqiqah untuk cucunya.

Ibnu Abbas r.a. menyatakan bahawa Rasulullah SAW menyembelih akikah untuk Hasan dan Husin masing-masing dengan seekor kambing (Riwayat Abu Dawud).

Disunatkan daging akikah dimasak dulu dengan masakan yang manis dengan harapan akhlak anak menjadi mulia. Masakan juga lebih afdal disedekahkan kepada orang miskin dengan cara menghantar makanan itu kepada mereka.

Bagaimanapun, disunatkan juga sebahagian masakan dimakan sendiri dan sebahagian lain disedekahkan kepada orang ramai.

Amalan yang menjadikan daging akikah sebagai jamuan kenduri kahwin adalah harus. Bagaimanapun, lebih afdal jika kedua-dua majlis dilakukan secara berasingan.

No comments: