Tuesday, August 26, 2008

Ummah kena gembleng tenaga kembalikan

Oleh Masmawi Abdullah

RASULULLAH SAW diutuskan sebagai obor yang membawa manusia menuju kebahagiaan. Kelahirannya tidak ada tolok bandingnya seperti dipaparkan dalam al-Quran yang menjadi panduan setiap lapisan masyarakat.

Firman Allah yang bermaksud: "Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik." (Surah Al-Ahzab, ayat 21)

Jika selama ini kita berikrar serta mengiktiraf diri sebagai pesuruh Allah, sepatutnya mencontohi peribadi Rasulullah SAW yang suci murni. Masyarakat sekarang yang ketandusan kepemimpinan mewarisi jejak langkah Baginda supaya tidak tersasar dan dicap Muslim derhaka.

Malangnya, di Malaysia kebanyakan kita orang Islam hari ini tidak lagi mencerminkan keperibadian Muslim sepatutnya untuk menjadi contoh kepada bangsa lain. Sebaliknya, sikap lalai serta angkuh masih lagi penyakit.

Saidina Ali Abi Talib berkata: "Akan datang suatu masa (pada akhir zaman) tidak tinggal Islam melainkan namanya saja. Masjid masa itu sangat besar dan tersergam indah, tetapi kosong daripada petunjuk Allah, manakala ulama Islam pada masa itu adalah ulama jahat. Daripada mereka terbit pelbagai fitnah dan kepada mereka juga fitnah itu akan kembali."

Kata-kata yang diluahkan itu sudah terlihat contohnya, di kalangan masyarakat hari ini diberi nama yang baik serta sedap didengar dan ada menggunakan nama nabi, tetapi tindak tanduknya bercanggah dengan Islam sebenar.

Malangnya ada pula memberi nama yang sedap bunyinya macam orang Arab, tetapi tidak sedikitpun mengambil perhatian mengenai maknanya seperti Sharul Bariah yang bermaksud 'orang yang sejahat-jahat'.

Pemakaian rantai leher seperti dipusakai orang Yahudi dan Kristian sudah diamalkan juga dikalangan pemuda kita yang mengakui dirinya Islam. Ini semua menimbulkan dilema perlu dipersoalkan demi menjaga keimanan. Apatah lagi jika dirujuk kepada hukumnya adalah haram.

Ia menunjukkan mereka menyadurkan diri dengan peradaban dan kebudayaan bukan Islam yang menjadi inspirasi musuh Islam dalam usaha menyesatkan setiap individu Muslim.

Dijelaskan dalam al-Quran, firman Allah yang bermaksud: "Orang Yahudi tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhamad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang terpesong itu)." (Surah al-Baqarah, ayat 120)

Fizikal umat Islam sudah diresapi jarum golongan anti-Islam dan perlu kita sedari hakikat itu. Cuma kita persoalkan adakah generasi seperti ini akan mengembalikan serta merealisasikan tamadun Islam kembali.

Tanpa kesedaran mendalam, selagi itulah pelbagai unsur dan corak haru biru akan menimpa. Kita perlu mengorak langkah menumpaskan musuh yang datang dalam pelbagai bentuk kerana jika tidak, masyarakat Islam akan terus ditelan arus dan gelombang fahaman kebendaan.

Sudah tiba masanya setiap umat Islam menggembleng tenaga dan bertanya kepada diri mereka apakah sumbangan yang sudah diberikan kepada Islam. Jika tiada satu usaha dilakukan, tekadkan niat untuk mengorak langkah sekarang memupuk kefahaman membanyakkan amal makruf.

Islam juga kini hanya tinggal tulisan apabila al-Quran dan buku agama hanya disimpan di dalam almari. Malah, masjid besar tersergam pengunjungnya tidak seramai mana. Semua ini perlu diberi perhatian dan tindakan sewajarnya supaya Islam terus dijulang dalam kehidupan umatnya.

No comments: