Tuesday, August 26, 2008

Perspektif Ikim: Bajet perlu tumpu kenaikan harga barang, peningkatan produktiviti

Oleh Mohd Noor Omar

Ekonomi sukar pulih selagi pasaran menguasai pengguna

BAJET 2009 akan dibentangkan Jumaat ini. Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop membayangkan Bajet 2009 tidak akan membebankan rakyat. Namun, bajet kali ini perlu menekankan kepada pemulihan ekonomi, sosial dan masyarakat serta kestabilan politik negara dan perhubungan antarabangsa.

Gambaran sesebuah ekonomi dapat dilihat secara kasar berdasarkan kadar Indeks Harga Pengguna (CPI), kadar inflasi serta pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Sekiranya kita amati petunjuk itu, jelas memberi gambaran betapa pentingnya pemulihan ditekankan dalam bajet kali ini.

Kenaikan CPI menandakan meningkatnya harga kebanyakan barang dan pengguna perlu membayar lebih kepada barang sama digunakan sebelumnya. Kadar inflasi tinggi pula menggambarkan bagaimana tidak munasabah dari segi ekonomik perbelanjaan yang dibuat keseluruhan pasaran akibat ketidakseimbangan harga dan barang. KDNK pula adalah gambaran produktiviti sesebuah negara yang menyumbang kepada ekonomi.

Kita sedar akibat kenaikan ini, negara juga mengalami kadar inflasi mencecah rekod tertinggi sejak 26 tahun, iaitu 7.7 peratus. Peratusan ini adalah petanda segera kepada kejatuhan ekonomi, walaupun laporan KDNK pada suku tahun pertama 2008 berada pada tahap baik iaitu pada kadar 7.1 peratus.

Langkah kerajaan mengurangkan kadar subsidi minyak pada asasnya mengurangkan beban negara, tetapi pada masa sama membiarkan harga minyak pengguna terdedah kepada harga pasaran yang melampau dan tidak menentu serta menambahkan kesukaran negara mengawal ekonomi. Penetapan harga minyak mengikut kadar semasa seperti dibayangkan tidak memadai untuk mengawal ekonomi, walaupun ia langkah wajar.

Di samping itu, bagi mengatasi masalah berkenaan peningkatan kos pengangkutan, yang dikaitkan dengan kenaikan ketara harga minyak ialah penurunan kadar tol melalui penilaian semula konsesi. Dengan penurunan kadar tol ini, rakyat mendapat manfaat di samping rangsangan merancakkan kegiatan ekonomi pada kos lebih rendah.

Perancangan bajet perlu memberi tumpuan kepada kenaikan harga barang sekiranya ingin memulihkan ekonomi. Kenaikan harga berterusan, tidak terkawal dan mendadak mengakibatkan banyak kesan sampingan tidak dapat dijangkakan. Kenaikan harga bahan api meningkatkan kadar kos pengeluaran barang dan perkhidmatan.

Harga yang dipindahkan kepada pengguna secara langsung oleh pengeluar dan penjual menjejaskan kuasa beli pengguna seterusnya menjadikan kemampuan pendapatan sedia ada tidak memadai. Kadar tambang perkhidmatan awam, harga barang mentah dan asasi, harga perkhidmatan juga bergerak meningkat.

Kenaikan pendapatan tidak membantu memulihkan ekonomi kerana sifatnya menyokong atau menyetujui kenaikan harga barang yang sedang rancak kebelakangan ini.

Sekiranya kenaikan gaji digalakkan, tetapi tidak dikaitkan dengan peningkatan pengeluaran serta unsur hasilan kerja seseorang diabaikan, peningkatan ini akan merugikan semua pihak. Apabila tangga gaji kakitangan kerajaan meningkat, pihak swasta dan syarikat persendirian juga perlu menaikkan tangga gaji baru mereka mengikut pasaran. Ia mengakibatkan kos pembayaran upah syarikat meningkat. Akhirnya, kos yang tinggi dipindahkan kepada pengguna dengan menaikkan harga barang.

Dengan kadar inflasi yang tinggi serta kos pengeluaran tidak menentu, pelabur asing sedia ada akan menarik diri, manakala pelabur asing berpotensi juga tidak berminat untuk melabur di Malaysia.

Pemulihan perlu mengambil kira kajian terperinci dan mengetahui punca sebenar sesuatu permasalahannya dan mengambil langkah paling baik dan berkesan berbanding tindakan lebih bersifat langsung dan sementara.

Kecekapan pentadbiran dan perkhidmatan awam perlu ditingkatkan. Sejak zaman negara merdeka sehingga menghampiri sambutan kemerdekaan ke-51, mutu perkhidmatan awam masih berada di bawah tahap. Proses pengeluaran sesuatu lesen atau permit, tempoh menunggu panjang, ketidakcekapan dan salahguna kuasa masih menjadi persoalan.

Budaya kerja dan kerenah birokrasi oleh penggubal dasar dibentuk supaya kakitangan awam tidak terdedah kepada persaingan sihat. Ini menjadikan kakitangan awam berada dalam keadaan yang selesa, walaupun menyumbang tenaga yang sedikit dalam sesebuah jabatan.

Penulis daripada Pusat Perundingan & Latihan IKIM.

No comments: