Wednesday, August 6, 2008

Iqra: Rakyat hidup bahagia, selesa di bawah sistem politik Islam


SEJAHTERA: Buku ini mengandungi panduan bagaimana melaksanakan pentadbiran negara selaras dengan tuntutan Islam.


POLITIK Islam bermaksud memerintah dengan peraturan ditetapkan Allah dalam al-Quran dan sunnah. Jika begitu, apakah hukum memerintah sebuah negara dengan hukum selain daripada hukum Allah?

Buku Sistem Politik Islam menghuraikan pemerintahan sebuah negara Islam bermula dengan sejarah penubuhan negara Islam pertama di Madinah oleh Rasulullah SAW diikuti ciri, tujuan dan kaedah politik Islam.

Sebenarnya politik adalah ilmu dan kemahiran. Ia adalah ilmu kerana mempunyai prinsip dan disiplin tertentu yang keseluruhannya membentuk ilmu politik. Politik juga dikatakan kemahiran kerana terhad kepada melaksanakan undang-undang bersifat teori dan kekuasaan tetapi menuntut kepakaran yang diperoleh melalui pengalaman serta pengetahuan.

Sistem politik ialah satu struktur mengatur hubungan antara pemimpin dan orang bawahan yang terbentuk daripada keseluruhan institusi mengatur orang awam serta institusi yang mengatur kekuasaan.

Politik daripada pandangan Islam pula ialah menjaga urusan umat di dalam dan luar negara dengan cara tidak menyalahi syariat Islam iaitu tidak bertentangan dengan al-Quran, sunnah, ijmak dan kaedah syarak serta dasar amnya.

Sistem politik Islam mempunyai kelainan berbanding sistem politik lain dengan ciri unik membolehkan manusia keseluruhan boleh dipimpin tanpa mengira bangsa dan budaya serta relevan untuk dipraktikkan pada bila masa.

Antara ciri istimewa itu ialah peraturan serta hukum hakamnya bukan ciptaan manusia yang dibelenggu kelemahan dan kekurangan. Seperkara lagi, sistem politik Islam tegak di atas kemurnian akhlak serta menghormati hak asasi manusia.

Sistem politik Islam tegak berasaskan akidah, keadilan dan persamaan serta dasar global kerana undang-undangnya sesuai bagi setiap masa dan tempat.

Selepas menumpukan aspek politik Islam, perkara kedua yang difokuskan buku Sistem Politik Islam ini ialah soal pemimpin yang menyentuh kedudukan mereka dalam Islam, syarat untuk menjadi pemimpin, kaedah serta bentuk kepemimpinan yang hendak dilaksanakan.

Sementara perkara ketiga diketengahkan ialah rakyat atau masyarakat diikuti dengan tanah air, kekuasaan politik, perundangan, kehakiman, pelaksanaan, kementerian dan asas politik yang adil. Buku ini juga menyorot fatwa mengenai politik Islam oleh mufti serta ulama terkemuka.

Mengulas mengenai perlunya mempelajari serta memahami ilmu politik Islam, penulis buku Sistem Politik Islam, Dr Khalid Ali Muhammad al-Anbariy berkata, sepanjang sistem politik Islam memerintah, pemimpin serta rakyat hidup dalam kebahagiaan dan keselesaan.

Bagaimanapun katanya, umat hari ini hidup menderita dengan sebab salah faham terhadap Islam dan silap melaksanakannya. Justeru, jalan keluar daripada bencana dahsyat ialah melaksanakan sistem politik Islam oleh kerajaan dan rakyat.

"Sebagaimana menjadi kewajipan kepada pemerintah dan orang atasan memerintah dengan syariat Islam, begitulah juga menjadi kewajipan rakyat supaya taat dan mengikuti sistem dan undang-undang, menghormati serta memuliakan pentadbir," katanya.

Judul: Sistem Politik Islam
Penulis: Dr Khalid Ali Muhammad Al-Anbariy
Penerbit: Telaga Biru Sdn Bhd
Pengulas: Hasliza Hassan
Harga: RM29.90 (Semenanjung Malaysia) RM31.90 (Sabah dan Sarawak)

No comments: