Sunday, August 31, 2008

Persoalan Agama: Muslim perlu berusaha tingkatkan keimanan

Bersama Jakim

ALHAMDULILLAH, sejak baligh, saya tidak pernah meninggalkan solat. Ibu bapa saya amat menekankan mengenai tanggungjawab ini. Bagaimanakah cara mengenali Allah SWT dengan lebih dekat agar pegangan saya terhadap agama kekal mantap hingga ke akhir hayat.

AhmadSyarifKamaruddin,
Kangar, Perlis

Solat adalah tiang agama iaitu penghubung antara manusia dengan Pencipta-Nya iaitu Allah SWT secara langsung melalui niat, perkataan dan perbuatan. Oleh itu sesiapa yang menjaga solat maka Insya-Allah seluruh kehidupannya akan terjaga daripada melakukan perkara tercela kerana firman Allah bermaksud "Sesungguhnya solat mencegah daripada perbuatan yang keji dan kemungkaran." (al- Ankabut 29: 45)

Iman manusia boleh bertambah dan berkurang. Oleh yang demikian kita sebagai manusia perlu berusaha mengekalkan dan meningkat keimanan dan amal perbuatan.

Sehubungan itu cara mengenali Allah dengan lebih dekat dari semasa ke semasa di sepanjang kehidupan, agar pegangan agama semakin mantap ialah melalui empat perkara iaitu pertama memfokuskan akal agar berfikir dengan baik seraya mengambil kira keadaan persekitaran bagi melahirkan idea dan tindakan yang terbaik kerana akal adalah kurniaan Allah SWT yang amat berharga buat manusia.

Kedua, meningkatkan ilmu pengetahuan, tetapi perlu ditegaskan akal dan ilmu bukan faktor utama kelahiran iman.

Ketiga, membaja perasaan wujdan (naluri kerinduan dan kecintaan kepada Allah SWT) kerana perasaan percaya kepada ketuhanan dan berharap bantuan yang Maha Kuasa dalam kehidupan, lebih-lebih lagi ketika menghadapi kesusahan; sebenarnya adalah fitrah atau naluri hati manusia. Maka dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.

Keempat, akal, ilmu dan wujdan sekadar menghantar seseorang di hadapan pintu iman dan aqidah. Wahyu dan al-Quran yang membimbing manusia menjalani kehidupan penuh keimanan. Allah mengutuskan Rasul untuk membimbing manusia ke jalan yang benar malahan semua Rasul sejak Nabi Adam hingga ke Nabi Muhammad SAW membawa risalah tauhid yang sama iaitu mengesakan Allah SWT dan menyeru ke arah kebaikan.

No comments: