Friday, August 15, 2008

Tokoh Islam cetus perubatan lengkap semua zaman

Oleh Masmawi Abdullah

KEKUATAN senjata kaum Muslimin pernah mengagumkan dunia Barat namun kesannya tidak kekal. Bagaimanapun, ilmu pengetahuan Islam dalam banyak hal sudah meresap ke dalam pemikiran orang Barat.

Bidang perubatan misalnya, Islam melahirkan ahli perubatan ternama seperti Ibn Sina, Abu Zakaria a-Razi, Abul Qasim dan ramai lagi yang menyumbangkan karya besar mereka sebagai warisan teks bagi dunia perubatan Islam serta Barat hingga ke abad ini.

Umat Islamlah yang pertama mendirikan hospital dengan penyusunan dan layanan baik, mengadakan farmasi sebagai tempat menjual ubat-ubatan dan mendirikan sekolah farmasi serta menghasilkan kitab farmakologi.

Sumber utama menghasilkan peradaban ilmu pengetahuan adalah al-Quran dan sunnah dan bidang perubatan tidak lepas daripada merujuk kepada kedua-dua sumber utama itu.

Banyak hadis yang mengisyaratkan perlunya didirikan balai perubatan khusus untuk merawat pesakit supaya terhindar daripada jangkitan. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Janganlah seorang yang berpenyakit bercampur dengan yang sihat.”

Malah, Rasulullah SAW pernah mengisyaratkan supaya didirikan balai perubatan khusus untuk penyakit kusta dengan sabdanya yang bermaksud: “Jauhilah orang berpenyakit kusta sebagaimana engkau menjauhi seekor singa.” (Hadis riwayat Bukhari dan Abi Hurairah)

Bertolak daripada itu, khalifah Islam tergerak untuk mendirikan pusat perubatan terutama bagi penyakit berjangkit. Seperti dicatatkan, hospital kusta pertama dalam Islam didirikan pada tahun 88 Hijrah/706 Masihi atas gagasan khalifah Walid Abdil Malik.

Ia adalah hospital yang lengkap dengan pelbagai kemudahan, kakitangan, wad dan ubat-ubatan yang serba percuma. Semua keperluan harian pesakit ditanggung pemerintah.

Muhammad bin Jarir Atthohari melalui bukunya bertajuk Tarikh Rusul Muluk mengungkapkan, “Bagi penduduk Syam, Walid bin Abdil Malik adalah khalifah utama. Beliau mendirikan masjid, hospital khususnya bagi pesakit kusta dengan layanan dan perawatan intensif dan serba percuma.

Sejarawan ada mencatatkan bahawa tatkala terjadinya perang Khandak, kaum Muslimin mendirikan sebuah khemah atas gagasan Rasulullah SAW sendiri sebagai saranan untuk mengubati tentera Muslim yang terluka.

Dituliskan oleh Ibnu Hisham dalam bukunya yang masyhur Sirah Ibnu Hisyam bahawa Rasulullah SAW mendapatkan Sa’ad bin Mu’ad dalam khemah itu ketika Baginda terluka dengan didampingi oleh jururawat khusus mengubati tentera Muslim yang cedera.

Di samping klinik bergerak, dibina hospital tetap di bandar seperti didirikan oleh Walid bin Abdil Malik di Damsyik, Harun ar-Rasyid di Baqhdad dan tempat lain yang jumlahnya mencapai 34 pada abad kesembilan.

Dr Mustafa as-Sibaie mengungkapkan dalam bukunya Rowaie Hadhratina bahawa hospital itu terbuka untuk umum. Wad lelaki dan wanita dipisahkan. Ada ruang khas untuk pembedahan pesakit mental, perut, mata dan pelbagai penyakit berjangkit.

Pesakit mendapat layanan dan rawatan ubat-ubatan serta makanan di bawah pengawasan doktor secara percuma selama tempoh rawatan. Selepas pesakit yang miskin sembuh, dia akan diberi beberapa helai pakaian dan wang mencukupi keperluan ketika tempoh rehatnya di rumah sehingga kembali bekerja.

Sementara pesakit yang meninggal, seluruh perbelanjaan pengurusan mayat pesakit ditanggung oleh yayasan negara. Uniknya, dengan adanya layanan serba percuma itu ialah mengundang khalayak ramai yang berpura-pura sakit untuk bersenang di dalamnya.

Sistem pembedahan mempunyai sejarah perkembangannya yang panjang bagi dunia perubatan Islam. Abul Qsim az-Zahrawi, ahli bedah yang bekerja di istana Cordova menghasilkan buku farmakologi Kitabuttasyrif Lima Ajaza Anitta’lif yang menjadi sumber terpenting ilmu pembedahan hingga abad ke-17.

Di dalamnya tertulis sistem pembedahan dilengkapi peralatan pembedahan dan gambar anatomi tubuh manusia. Operasi yang pernah beliau lakukan antara lain ialah mengikat saluran darah, mengeluarkan batu-batu kecil daripada perut pesakit dan operasi aliran pernafasan.

Selain menjadi pusat rawatan, hospital juga bertindak sebagai sekolah perubatan. Kemudahan pengajaran cukup memadai dengan adanya sebuah dewan besar untuk kuliah, makmal lengkap dengan peralatannya dan perpustakaan mengandungi sumber rujukan lengkap, sekali gus pesakit menjadi objek praktikal pelajarnya.

Kaedah demonstrasi adalah acara paling banyak digunakan di sekolah perubatan itu. Hasil praktikal seseorang pelajar harus dikemukakan untuk dibahas bersama. Dengan cara itu, tidak hairanlah jika ada penemuan baru. Sumber yang banyak digunakan di awal abad itu adalah karangan Galien (seorang doktor Yunani, Ibnu Sina dan Ibnul Majusi)

Dengan bantuan orang kaya, mereka dapat membangunkan sekolah khusus farmasi untuk mempelajari ilmu perubatan.

Sejak zaman pemerintahan Al-Ma’mum pengamal perubatan diwajibkan menjalani ujian. Demikian pula seorang doktor tidak diizinkan membuka klinik sendiri kecuali selepas lulus ujian di hadapan doktor terkemuka untuk mempertahankan hasil kerjayanya. Apabila berjaya dan diberi ijazah, barulah berhak mengamalkan ilmunya.

No comments: